Към съдържанието


- - - - -

Работа с оръжие в Айкидо


  • Please log in to reply
В темата има 245 мнения

#41 MISHEL_

MISHEL_
  • Гости

Публикувано: 28 септември 2004 - 15:11

Има една ката 88 движения.Някой знае ли я? ;D  Не е знаете нали? Ама я имааааааааааааа :P
Абе нали и шоу трябва да става :D  Иначе ебати скуката ;D

<{POST_SNAPBACK}>

Аз знам една ама е от 69 движения. :wooow:

#42 Master

Master

    Dart Ruffian

  • Dark Side
  • 2566 мнения
  • Skype: masterkkvn :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:Варна
  • БИ:Самоотбрана с интелект

Публикувано: 28 септември 2004 - 15:24

Ех приятели,все още има хора които мислят,че тренират все едно се готвят за демонстрация.С две думи трябвало да се тренира разнообразно.С такава нагласа,ще ви е страшно скучно в Хомбу доджо.Там разнообразие няма.Това за работата с бокена не е моя измислица,но трябва да навлизам в големи подробности.ЗА МЕНЕ ЩЕ Е УДОВОЛСТВИЕ ДА ОБМИНИМ ОПИТ НА СЕМИНАРА В ТЪРНОВО.Здравко-Пловдив

<{POST_SNAPBACK}>

Понеже долавям непряк упрек те моля да понавлезеш в подробности. Нямам претенции да съм свръх компетентен, но две години съм правил само основните удари с бокен и джо и доскоро не ги знаех - толкова за еднообразието от мен. Явно имаш нещо друго предвид, затова бих се радвал да го споделиш с нас.
НЕ МЕ ПРЕДИЗВИКВАААЙ!!!

#43 aikizk

aikizk
  • Дао
  • 132 мнения
  • Пол:Мъжки
  • БИ:айкидо

Публикувано: 29 септември 2004 - 13:15

С удоволствие MASTER,но на семинара в Търново.Мисля,че мога да изясня моята позиция най-добре с джо или бокен в ръцете.Все пак като твърдя нещо е логично да го покажа в реалност,а не само на думи.Отново декларирам,че за мене,ще е удоволствие да потренирам с всеки без знечение от организационната му принадлежност и степента,която притежава.

#44 Master

Master

    Dart Ruffian

  • Dark Side
  • 2566 мнения
  • Skype: masterkkvn :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:Варна
  • БИ:Самоотбрана с интелект

Публикувано: 30 септември 2004 - 07:42

Така ще е най-добре. Нагледното обяснение винаги е за предпочитане, ще се въоръжа с търпение до семинара. :up:
НЕ МЕ ПРЕДИЗВИКВАААЙ!!!

#45 hinki_

hinki_
  • Гости

Публикувано: 19 октомври 2004 - 11:30

Тук има техники с оръжие и без оръжие по системата за обучение на Shoji Nishio сенсей. Безкрайно ме радват.
Погледнете ги, ако ви интересува.
Техниките са показани от Takao Arisue, 7. Dan.
Има и един клип на Нишио сенсей.

http://www.aikidojo....html/video.html

#46 hinki_

hinki_
  • Гости

Публикувано: 29 октомври 2004 - 13:27

http://www.aikidogen...ito_jo_kata.avi

Джо ката, изпълнена от Морихиро Сайто.

#47 akimasa_

akimasa_
  • Гости

Публикувано: 02 май 2005 - 21:48

в тоза тема няколко пъти бива споменато името на Светозар Ангелов сенсей. някой може ли да ми каже, дали той участва в семинара на Хитохиро Сайто Сенсей в Истанбул началото на декември миналата година?
предварително благодаря!
поздрави

#48 милилотобоби_

милилотобоби_
  • Гости

Публикувано: 03 май 2005 - 21:08

Здравейте,

Тези дни ми попадна една статия по темата! На мен много ми допадна и затова я споделям с вас: http://www.aikiweb.c...s/gleason1.html

Сега нямам време да я превеждам, но ще го направя при първия удобен случай.

Не се отнася за работата с оръжие в българското айкидо, но съдържа полезна информация за работата с меч.Надявам се да ви хареса!

Това мнение е редактирано от милилотобоби: 03 май 2005 - 21:15


#49 милилотобоби_

милилотобоби_
  • Гости

Публикувано: 06 май 2005 - 22:30

Ето и обещаният превод на статията ,към която пуснах линк в предния си постинг.

"Когато О'Сенсей починал през 1969 година , тренировките с меч престанали да бъдат част от всекидневната програма в Хомбу Доджо в Япония.До тогава с меч тернирали само определени ученици , имащи високи степени, като тренировките се провеждали при затворени врати.Въпреки че отнемането на оръжието от опонента продължило да беде част от изпитната програма,обучението на работа с меч престанало напълно.

От тогава спорът дали практиката с меч е наистина част и то ценна,от тренировките по Айкидо, продължил да се задълбочава.Без съмнение Морихей Уешиба , основателят на Айкидо,я третирал като неотменна част, както от преподаването, така и от своите собствени тренировки.Той постоянно използвал оръжия,особено меч,за да покаже принципите на Айкидо.Защо практиката с меч е толкова важна ,за да се разбере същността на Айкидо?Ако разгледаме този въпрос от гледна точка на историята отговорът изниква много ясно пред нас.

О'Сенсей,както той сам заявява,е основателят на Айкидо, но не и създател на самият АйКи принцип.Този принцип бил видян в древните японски традиции на меча,както и във философията на японското Шинто.О'Сенсей бил отдаден последовател на Шинто и прекарал поне няколко години в изучаване на японските традиции на меча.Сред стиловете на работа с меч,които основателят изучавал, бил древният стил Кашима, който датира от петнайсти век.Основата на тази школа била концепциата Шинбу,"божественият войнски път",при която се печели без да се води битка.За да се достигне това е необходимо човек да се развие, физически и духовно,до нивото на боговете.

В този случай шин означава божествен и Бу се отнася до креативната сила на живота,силата на мусуби, или на това да се слееш с партньора.Това било описано като Хойо дока,приемане, обгръщащо всичко, дори негативните чувства на останалите и предаване на това възвишено отношение към тези, които биха ни атакували.Практически това примане е способността да получиш енергията на партньора и да се обединиш с нея по такъв начин ,че тя да се сведе до нула.В Айкидо това е добро обяснение за това, което наричаме силата на кокю.За Морихей Уешиба духовният и психологическият аспект на тази способност се наричал АйКи.Думата АиКи,също така, се използвала ,за да се означи най-високото ниво на владеене на стилът Ягю(Yagyu !?!?!?), в който О'Сенсей също се отличил.

Истинаски невероятното постижение на основателят било да приложи тези принципи в работата без оръжие по нов и уникален начин.Защо това не било постигнато още в онези древни времена?Всеки стил съдържал своя собствена интрепретация на граплинг или джудо форми.Това било необходимо на бойното поле ,в случай ,че войнът изгуби своето оръжие в разгара на битката.Умението да отнемеш чужд меч, когато ти самият намаш никакво оръжие, се е смятало за най-високото достижение в стилът Yagyu.

Необходимо било невероятното духовно виждане на О'Сенсей,за да се разгледа тернировката без оръжие не като граплинг, а като работа с меч без меч.Дори великият Кано Сенсей,основателят на Джудо,заявил че Айкидо е бойното изкуство, което той е търсил през целия си живот.Чрез своите собствени духовни практики О'Сенсей разбрал ,че ние можем да използваме своите ръце и дори само разумът си,като меч,за да отбием атаката или защитата на нашите партньори.Комбинирайки своето духовно виждане с реални тренировки с меч,Морихей Уешиба разбрал, че е възможно да раширим влиянието на нашето ки или намерение отвъд нашите пръсти по същият начин, както нашето движение и обсег се разширяват, когато държим меч.Разширяването на ки е съшността на муто или "меч без меч" и е елюстрирано по възможно най-добрия начин при практикуването на Айкидо.

При изучаването на меча ние се учим да контролираме кенсен линията, която кирисаки, върхът на меча, описва при всяко разрязване.Най накрая ние ще можем да опишем тази линия само с поглед.Тази способност е една от тайните в Айкидо парактиката.Тя ни позволява да съзрем невидимата форма във всяка една техника и да насочим нашата енергия прецизно към точното място в тялото на нашия партньор.Достигането на тази способност отнема много гоодини и без работа с меч е много по малко вероятно ученикът да достигне до нея.

Сеченето с японски меч е експанзивно движение, при което върхът на меча трябва да бъде едно цяло с центъра на този, който сече.Основното сечене по диагонал, наречено кеса гири, може да бъде приравнено на иккю при работата без оръжие в Айкидо.Ако човек наистина овладее това сечене, ще бъде способен да разбере шин шин тоитсу или обединяването на ума и тялото.В кеса гири се крие тайната на естественото движение по спирала.Мечът пада в резултат на собствената си тежест и тежестта на тялото се носи по върха на това свободно падане.Смяната на позицията и неуловимата връзка между центъра на човека и върха ма меча създават мощ и скорост без усилие.Също като в Айкидо ,този основен начин на сечене с меч е зависим от непрестанното разширяване на нашето усещане, всъщност това е живецът на движението само по себе си.

Заедно с това работата с краката и общото движение при работата с меч се се свързват точно в Айкидо.Всяко движение в айкидо,ако е разбрано вярно,е движение за разрязване,сечене.В края на крайщата мечът е бил създаден да пасва на естествените движения на тялото.В това се състои една от основните разлики между Айкидо и всички разнообразни школи по джуджуцу.Например никю, санкю и йонкю в Айкидо се представят като експанзивно разсичащо движение ,а не толкова като контраатакуващи ключове.

Айкидо е изключително изтънчено и трудно бойно изкуство.То изисква посвещаването на цял един живот, за да се разбере неговата същност.Поради своята трудност Айкидо често се интерпретира грешно и се практикува или като форма на джуджуцу, или по скоро като аеробика.Практикуването по тези начини изпразва Айкидо, както от бойно, така и от духовно съдържание.Техниките в Айкидо са "проектирани" така , че да бъдат неефективни докато не се овладее същността на мощното движение по спирала и правилното използване на ки или вътрешната енергия.Те не могат да бъдат ефективни ако се прилагат по начина,по който се прилагат джудцуцу техниките,който разчита основно на контраатакуващото движение с цел да се счупят ставите на партньора.

Комбинирайки изучаването на меча с техниките без оръжие ние имаме възможност да открием взаимодопълващите се противоположности на гъвкавостта и силата заедно состротата и прецизността.В думите на основателя:"Когато практикувате без оръжие вие трябва да се движите като ,че ли държите меч.Когато държите меч не трябва да разчитате на него, а да се движите като че ли го нямате.".Узучаването на това умствено камае или още позиция,ни държи концентрирани върху реалността на бойната ситуация и в същото време ни позволява да останем гъвкави и спокойни.Да обединим тези противоположности ни позволява да открием принципа на Айкидо:ин и ян като едно,движението и покоят като едно,ирими и тенкан като едно,обединяването на противоположностите като вид динамичен монизъм.

Тази статия разбира се е доста самонадеяна и много от приликите между работата с оръжие и и работата без него могат да бъдат оценени само чрез правилни тренировки с квалифициран учител.Не е достатъчно да се повтаря бегло катата просто като фиксирана форма, без да се открие наената стратегия и съдържание.Всеки ученик под ръководството на своя квалифициран инструктор трябва да възприема формите с меч и голи ръце като едно цяло и да провежда продължителни търсения и анализи с цел да осъвършенства своята техника все повече и повече."

Надявам се статията ви е харесала и ви е била полезна.Много ще се радвам ако споделите мнението си за нея.

Това мнение е редактирано от милилотобоби: 06 май 2005 - 22:38


#50 GADINA_

GADINA_
  • Гости

Публикувано: 07 май 2005 - 09:33

За твоя информация работата с джо е много по- лесна от този с кен. С кен упражненията са по-малко, но пък са по трудни за усещане.


Сигурно владееш и двете оръжия за да даваш такова мноние,а?

#51 Han Omurtag_

Han Omurtag_
  • Гости

Публикувано: 07 май 2005 - 17:36

аз съм на същото мнение - работата с джо е по-лесна от работата с кен.

#52 nikodim petrov

nikodim petrov

    ησυχία

  • Дао
  • 936 мнения
  • Skype: nikodim_petrov :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:София
  • БИ:Българско бранно умение

Публикувано: 08 май 2005 - 16:47

В думите на основателя:"Когато практикувате без оръжие вие трябва да се движите  като ,че ли държите меч.Когато държите меч не трябва да разчитате на него, а да се движите като че ли го нямате.".Узучаването на това умствено камае или още позиция,ни държи концентрирани върху реалността на бойната ситуация и в същото време ни позволява да останем гъвкави и спокойни.Да обединим тези противоположности ни позволява да открием принципа на Айкидо:ин и ян като едно,движението и покоят като едно,ирими и тенкан като едно,обединяването на противоположностите като вид динамичен монизъм.

<{POST_SNAPBACK}>

Това е много добре изказано и важи не само за Айкидо,но и за всички Бойни Изкуства.
Умът не трябва да изпреварва и тялото не трябва да закъснява.....
Поздрави
пп ...Mилилотобоби имаш ли някое друго материялче или статия....???

Това мнение е редактирано от nikodim petrov: 08 май 2005 - 16:58

Когато човек вижда себе си по-добър от другите, е нормално да осъжда и злослови !
Бранното умение от самото начало ни учи, укрепва и усъвършенства в любовта.

#53 милилотобоби_

милилотобоби_
  • Гости

Публикувано: 08 май 2005 - 17:50

пп ...Mилилотобоби имаш ли някое друго материялче или статия....???


На сайта ,от който извадих тази статия, има още доста и все смислени,заслужаващи да им се отдели време.За съжаление статийте са на английски език и поради това много хора не могат да ги прегледат.

Сайта е aikido on the web.

Никодиме питаш ме за още-ще ги прегледам отново и ще ги пусна в подходящите за тах теми във форума.Така че следи какво се появява.За превод от английски език ще е по сложно, но ще се постарая да преведа повечко неща,ако толкова настоявате.Въпреки че малко помощ би ми дошла много добре.

#54 Борис Стоилов

Борис Стоилов

    Вонг Шун Люн Винг Чун Кунг Фу

  • Дао
  • 69 мнения
  • Пол:Мъжки
  • От:Пловдив
  • БИ:Вонг Шун Люн Винг Чун Кунг Фу

Публикувано: 17 май 2005 - 16:47

Ти с какви оръжия си тренирал и от колко време? И от колко време се занимаваш с Айкидо изобщо? Кои ти преподава?

#55 Han Omurtag_

Han Omurtag_
  • Гости

Публикувано: 17 май 2005 - 23:36

http://www.aikidogen...ito_jo_kata.avi

Джо ката, изпълнена от Морихиро Сайто.

<{POST_SNAPBACK}>


като гледам елементите са почти същите. Има разлика обаче и то огромна при изпълнението им в сравнение с това, което виждам в нашия университетски клуб - кокикай айкидо на Шуджи Маруяма (ако правописа е верен) - Shuji Maruyama. Май ивама версията повече ми харесва, ако гледам с очи на трениращ карате. Нов съм в айкидо и може да си променя мнението де :) .

пп: знам , че подзаглавието е за тренировки в БГ, ама аз все пак да споделя. По принцип на неделните тренировки се работи с оръжие (за напредналите) половин-един час.

Това мнение е редактирано от Han Omurtag: 17 май 2005 - 23:47


#56 огър

огър
  • Дао
  • 35 мнения
  • Пол:Мъжки
  • БИ:...

Публикувано: 11 декември 2005 - 23:22

Работата с оръжие ми допада.Но не съм убеден ,че това ,което тренираме сега в залата е точно каквото трябва.Когато Сенсей Александър Алексиев показваше сечене , много се изкефих,но той замина за Канада.Сега правим комитачи ,а повечето не могат да секат (да Правят Собури)както трябва(вкл.Аз).Да се надяваме ,че нещата ще се оправят. :ningastar:
Много здраве и късмет от ОГЪРА !??!

#57 марто_мастьра

марто_мастьра
  • Дао
  • 82 мнения

Публикувано: 12 декември 2005 - 14:42

Когато Сашо беше в България,се работеше много върху сеченето и беше много яко. :yin-yang:
Self-improvement is masturbation. Now self-destruction…

#58 ЖеЛяЗн0_БеБе

ЖеЛяЗн0_БеБе
  • Дао
  • 148 мнения
  • Skype: porsche_rulzz :: чат
  • Пол:Женски
  • От:Кюстендил
  • БИ:айкидо,муай-тай

Публикувано: 09 април 2006 - 20:55

Оле как мразя оръжията,дайте ми някакъв съвет как да играя с тях по-добре,много ги мяткам наляво на дясно,направо избивам хората около мене,а пък знам колко помагат за работата в техника без оръжия,кажете как може да се подобри работата с тях????
I`ve got the magic stick....

#59 Master

Master

    Dart Ruffian

  • Dark Side
  • 2566 мнения
  • Skype: masterkkvn :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:Варна
  • БИ:Самоотбрана с интелект

Публикувано: 10 април 2006 - 08:37

Оле как мразя оръжията,дайте ми някакъв съвет как да играя с тях по-добре,много ги мяткам наляво на дясно,направо избивам хората около мене,а пък знам колко помагат за работата в техника без оръжия,кажете как може да се подобри работата с тях????

Работата с оръжие е много важна. Много техники с празна ръка произлизат от техники с оръжие, те и досега така се обасняват - тук разсичате насам или натам, тук посягате все едно да извадите меча и т.н. Затова е добре човек да е хващал оръжие, инак такива обяснения не вършат много работа :)
Наскоро един познат (Свилен) се върна от Ивама (Iwama) където беше един месец доджото при Исуяма сенсей и Мямото (или Миамото) сенсей. Той сподели доста интересни неща за работата с оръжие. Определено тук в България имаме доста да наваксваме. Едно от новите неща за мен беше, че има различни видове оръжия за различните видове практика. Примерно за куми тачи и ката с кен, се използва нормален бокен, а за многократните повторения се използва субурито - пак дървен меч, но значително по-тежък. Видях едно такова при Радо в Сливен, но той твърдеше, че не било достатъчно тежко, за да върши работа :)
Така че, трябва да се тренира и с оръжие и без оръжие, но по вярна методика - тогава идват и успехите и разбирането.
П.П. специални извинения поднасям на сенсей Здравко Колев, с когото съм спорил по-нагоре - тогава не съм знаел, колко малко всъщност знам :)
НЕ МЕ ПРЕДИЗВИКВАААЙ!!!

#60 Bitchelina_

Bitchelina_
  • Гости

Публикувано: 10 април 2006 - 22:08

Едно от новите неща за мен беше, че има различни видове оръжия за различните видове практика. Примерно за куми тачи и ката с кен, се използва нормален бокен, а за многократните повторения се използва субурито - пак дървен меч, но значително по-тежък. Видях едно такова при Радо в Сливен, но той твърдеше, че не било достатъчно тежко, за да върши работа :)


За поне съм виждала три вида субурито. Първо обикновенното, този вид боккен който ние изучаващите Иуама използваме, понеже е на мода, както казаваш то по принцип е направено за 1-7 боккен субури. Виждала съм да ползват и субурито, което става леко по-дебело в края от Иуама субурито и което е квадратно отпред на "острието". Иуама субурито е с пет страни/ъгъла. Също съм тренирала със саморъчно направено субури (има си спецялно име, но не се сещам в момента), което е с огромно "острие" по-голямо от обхват с две ръце, пробвах го като бях на гости на Roland Spitzbarth в Цюрих. Доколкото разбрах то се ползва най-вече за 5 субури (йокоменучи удари).