Към съдържанието


- - - - -

Дао / Дзен загадки


  • Please log in to reply
В темата има 28 мнения

#1 Доктора_

Доктора_
  • Гости

Публикувано: 25 март 2004 - 15:51

:D "Който търси знания - всеки ден трупа; който търси Дао - всеки ден губи излишното" даоска поговорка.
"Желанието да имаме това, което нямаме, ни пречи да ползваме това, което имаме" Мишел дьо Монтен /16 век/. Как бихте приложили тези идеи към практиката на бойните изкуства?!? :confused:

#2 Han Omurtag_

Han Omurtag_
  • Гости

Публикувано: 25 март 2004 - 17:17

Ами аз не съм много сигурен , че желанието да имам по-добра техника и бързина ми пречи да използвам тези, които имам сега :) . Нормално е понякога да отделяш повече време за някоя техника, отколкото за друга. Но после идва време да ги съчетаеш и тогва всичко си идва на мястото и втората техника не бива пренебрегната. БИ не налчност от вещи, които ползвашв ежедневието. Считай БИ като един вид 'образование'. Никой не е загубил, ако търси по-добро образование, нали? :)

#3 Scribe_

Scribe_
  • Гости

Публикувано: 28 март 2004 - 04:22

Не знам. Няма нищо лошо в желанието да се образоваш, но Дао не е ли нещо съвсем различно от образованието? И от желанията? :confused:

Чудя се доколко ще е полезна една тренировка, ако през цялото време мисля дали греша, кое е правилното движение, дали ще е доволен учителят от мен... Ако се занимавам с всички тези неща, които са производни на желанието ми да изуча бойното изкуство, няма ли да се удавя в тях?

Да губиш излишното...

Дали не означава да забравя, да загубя желанието си и да тенирам само заради самото изкуство, без да очаквам нещо определено? :huh:

#4 ahimsa_

ahimsa_
  • Гости

Публикувано: 28 март 2004 - 14:46

Мисля че когато става въпрос за упражнения и за Даоизъм, важно е да се уточни целта на упражненията. Упражненията са неразделна част от Даоизма, но дали смисълът им е да се развие и закали тялото или да се тренира умът, да станем по-бързи, по-гъвкави и т.н.? Всичко това са цели на предметното съзнание. А Дзен говори именно за откъсване от това предметно съзнание, за приемането на нов вид съзнание, което възприема всичко съществуващо като единно ( или по-правилно е да се каже като не-две).

"Който търси знания - всеки ден трупа; който търси Дао - всеки ден губи излишното" даоска поговорка.
Според мен става дума за постигане на нирвана - "замиране", но не в смисъл на тотално унищожение , а в смисъл на замиране на страстта. Постигането на това състояние според мен е и смисъла на практикуването на упражненията в
Даоизма- човекът да се раздели с предметното си съзнание и душата да се слее с вечния поток на всичко съществуващо...
Fina

#5 Scribe_

Scribe_
  • Гости

Публикувано: 29 март 2004 - 23:56

"Който търси знания - всеки ден трупа; който търси Дао - всеки ден губи излишното" - даоска поговорка.

Ето нещо интересно за губенето и упражненията:

Упражненията на тялото водят чрез четири степени към концентрация. Тези степени се състоят от "губене и губене", докато се достигне у уей - или бездействие, или "забравяне и забравяне", докато скъсаме с всички желания. Чрез бездействие ние влизаме в тон с всички неща. Чрез премахване на желанията в нашия живот настъпва хармония. Бидейки в тон с нещата ние можем да вникнем в тяхната природа. Чрез хармонията в нашия живот ние можем да завършим нашите дела. Завършвайки нашите дела ние правим всичко да се счита за друго. Виждайки природата на нещата ние караме целият свят да забрави за себе си. Така и ние премахваме другия и премахваме "аз". Това е да се постигне обединяване в Едното.


Писано е от будист, но идеята не е ли същата? :wink:

#6 valsodar

valsodar

    Скучаещ Дразнител

  • Дао
  • 1140 мнения
  • Skype: Dao_Valsodar :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:село София
  • БИ:Ай Чао, Джит-Кам-Го, MMS, SMS и ... SOS

Публикувано: 30 март 2004 - 14:10

Колкото повече трупаш- толкова по-беден оставаш.
Не в трупането на знания му е цаката.
Битувайки в момента притежаваш цялата вселена, като неразделна част от нея.
И след като имаш отговорите на всички въпроси защо ти е знание заради самото знание?
Не е ли само излишно бреме?

В момента на действие безупречното решение е само едно.
Твоето.
Чела Маца книжки, как да трепе безконтактно мишки !

#7 Akashia_

Akashia_
  • Гости

Публикувано: 03 април 2004 - 13:58

Трудно е да приложиш мъдростта на Лао Дзъ в каквото и да е било.Той е много непрактичен.
Това значи напълно да трансформирап себе си.
Да тръгнеш по пътя на невежеството...защото колкото повече отиваш в света на знанията толкова по-невеж ставаш.Това е приканване да бъдем ПРАЗНИ.Да се изпълним с празнота.Звучи парадоксално.Празнотата е твоята вътрешна точка,към която вървиш.Знанията създават прегради...

#8 Samurai

Samurai

    Kenshi

  • Дао
  • 575 мнения
  • Пол:Мъжки
  • БИ:Кендо

Публикувано: 04 април 2004 - 15:37

"Който търси знания - всеки ден трупа; който търси Дао - всеки ден губи излишното" даоска поговорка.


Но как без всичките натрупани знания би разбрал Дао. Натрупването на знание само по себе си е излишно но чрез Дао ние прилагаме знанията си - как тогава ще минем без тяхното търсене.

#9 hinki_

hinki_
  • Гости

Публикувано: 04 април 2004 - 22:41

Напълно споделям мнението на Самурай. Затова просто искам да го илюстрирам с цитат от една интерпретация на “Дао Дъ Дзин” от Стан Розентал.

http://www.clas.ufl....sm/ttcstan3.htm

Там се казва:
“Посредством знание, интелектуална мисъл и думи
се познават праявите на Дао,
но без такъв интелектуален стремеж
можем да изпитаме самото Дао.

И двете - знание и опит са истински,
но реалността има много форми,
което сякаш предизвиква сложност и объркване.

Чрез използване на подходящите средства
ние разширяваме себе си отвъд
бариерите на тези сложност и объркване
и така изпитваме (преживяваме) Дао.”

Through knowledge, intellectual thought and words,
the manifestations of the Tao are known,
but without such intellectual intent
we might experience the Tao itself.
Both knowledge and experience are real,
but reality has many forms,
which seem to cause complexity.
By using the means appropriate,
we extend ourselves beyond
the barriers of such complexity,
and so experience the Tao.

Според мен Стан Розентал има невероятни попадения. Който го вълнува темата, може да се зачете на сайта. :up:

#10 Akashia_

Akashia_
  • Гости

Публикувано: 05 април 2004 - 15:29

Не можеш без знания на умствено ниво ,да преминеш направо в състояние не-ум.
Отровата може да бъде и лекарство.
Умът може да бъде и мост .
Само че хората са решили ,че този мост става за живеене и спират.Така е лесно да се поддадеш на илюзиите.Затова когато трупаш знания,бъди готов да ги изхвърлиш.Преди да използваш не-ума ,научи се да използваш ума....
Дао е дълбоко.То не ти казва нищо конкретно,макар че прилича на конкретно.Понякога е и абсурдно и затова не се опитвай да го разбереш - не и с ума.Не че това е проблем - просто навсякъде е изпълнено с противоречия...А противоречията са деяние на ума :)


Поздрави :D

#11 Samurai

Samurai

    Kenshi

  • Дао
  • 575 мнения
  • Пол:Мъжки
  • БИ:Кендо

Публикувано: 10 април 2004 - 22:12

Преди да си докоснал злато не можеш да кажеш във златото има сила или това е просто метал. Преди да си усетил топлината на къщата не можеш да кажеш това е моята крепост или това е просто място за живеене. Опитът идва с практиката а практиката е учене. Решения може да вземеш винаги но същността им ще бъде различна.

#12 Единак_

Единак_
  • Гости

Публикувано: 07 май 2007 - 11:19

Колкото повече трупаш- толкова по-беден оставаш.
Не в трупането на знания му е цаката.
Битувайки в момента притежаваш цялата вселена, като неразделна част от нея.
И след като имаш отговорите на всички въпроси защо ти е знание заради самото знание?
Не е ли само излишно бреме?

В момента на действие безупречното решение е само едно.
Твоето.


За да разбереш, първо трябва да натрупаш знания. Те са основата без която не можеш да направиш и крачка напред. Разбираш, когато свържеш знанията си в единно цяло. Едва когато изградиш тези връзки, можеш да си позволиш лукса да започнеш да забравяш наученото, защото вече имаш разбирането.
Формите в БИ са знанията. Едва когато ги усвоиш на онова подсъзнателно ниво, че да ги чувстваш, тогава ги разбираш и чак след това може да си позволиш да ги забравяш, защото вече имаш усещането.
Без да си изминал този път не можеш да действаш безупречно на момента! :yin-yang:

#13 Day

Day
  • Дао
  • 303 мнения
  • Skype: judoday :: чат
  • Пол:Женски
  • От:София
  • БИ:джудо

Публикувано: 07 май 2007 - 22:35

:D "Който търси знания - всеки ден трупа; който търси Дао - всеки ден губи излишното" даоска поговорка.
"Желанието да имаме това, което нямаме, ни пречи да ползваме това, което имаме" Мишел дьо Монтен /16 век/. Как бихте приложили тези идеи към практиката на бойните изкуства?!? :confused:


Аз може ли малко по-практически да подходя, макар че темата е в "Ум и дух" :chinese:

И по-конкретно по втората мисъл: интересно е, когато човек не се съобразява с физиката си и се опитва да прави неподходящи за него техники - независимо в кое бойно изкуство. Да речем висока девойка, метър и десет бедър и гледаш как изведнъж се свива и опитва да се пъхне под някой с една глава под нея, за да направи ниско сеой-наге (раменно хвърляне от колена). Защото видяла, че много го правят и й се струва, че това е супер техника и с нея ще побеждава. Трябва ли да обяснявам, че на тази девойка й отива да прави помитащи и изкосяващи техники с крака...

А относно първата мисъл - дали не е възможно хем да трупаме знания, хем да губим излишното? :) Имам чувството, че това съчетание е в сила за бойните изкуства...

#14 Avatara

Avatara

    ::

  • Дао
  • 106 мнения
  • От:България
  • БИ:Не практикувам

Публикувано: 21 юни 2007 - 07:00

За знанието
(Пример)

Как научаваме майчиния си език:

1. Необходимост - имамем нужда да ни се смени памперса, а никой не иска да разбере "Га" и "Гу".
2. Усвояване - "Мамо дай куку." - последното е труднопреводима фраза с неясно съдържание.
3. Използване на наученото - "Тате дай пари, че довечера мисля да изведа Сончето на дискотека"
4. Забравяне на наученото - Някой да си спомня всички етапи от усвояването на майчиния си език, а?
5. ЗАЩО ДА УЧИМ НЕЩО КАТО ЩЕ ГО ЗАБРАВИМ?

Ако сте вникнали в смисъла на последната точка спокойно може да си припомните какво се е случвало преди да се родите.

Avatara

P.S. Не знам каква връзка има това с бойните изкуства, но лично на мен ми помага при саденето на домати.
Ударът с кол за домати по главата може да е твърде болезнен.
Може и да съм грозен, но имам мнение по въпроса ...

#15 Доктора_

Доктора_
  • Гости

Публикувано: 21 юни 2007 - 10:10

5. ЗАЩО ДА УЧИМ НЕЩО КАТО ЩЕ ГО ЗАБРАВИМ?

Ако сте вникнали в смисъла на последната точка спокойно може да си припомните какво се е случвало преди да се родите.


Ами може би защото така сухото знание се превръща в интуиция! :acute: :yin-yang: :huh1:

#16 Единак_

Единак_
  • Гости

Публикувано: 21 юни 2007 - 13:30

За знанието
(Пример)

Как научаваме майчиния си език:

1. Необходимост - имамем нужда да ни се смени памперса, а никой не иска да разбере "Га" и "Гу".
2. Усвояване - "Мамо дай куку." - последното е труднопреводима фраза с неясно съдържание.
3. Използване на наученото - "Тате дай пари, че довечера мисля да изведа Сончето на дискотека"
4. Забравяне на наученото - Някой да си спомня всички етапи от усвояването на майчиния си език, а?
5. ЗАЩО ДА УЧИМ НЕЩО КАТО ЩЕ ГО ЗАБРАВИМ?

Ако сте вникнали в смисъла на последната точка спокойно може да си припомните какво се е случвало преди да се родите.

Avatara

P.S. Не знам каква връзка има това с бойните изкуства, но лично на мен ми помага при саденето на домати.
Ударът с кол за домати по главата може да е твърде болезнен.


Това което си написал с големи букви се разчита и като - Ученето е излишно...

Дай да не учим изобщо, така няма да ни се налага и да забравяме каквото и да е.... И ако сме тръгнали натам, то дай и да не живеем, така няма да ни се налага и да умираме.... :P :D

P.S. Нещо по-недвусмислено не можа ли да напишеш? :confused: (Подрастващите точно за такъв девиз си мечтаят) :fool: Едва ли е удачно да се смесва нещо в духа на Дзен и софизъм, ако разбираш какво искам да кажа...

Това мнение е редактирано от Единак: 21 юни 2007 - 14:33


#17 Доктора_

Доктора_
  • Гости

Публикувано: 30 април 2009 - 19:27

Дегустаторите на оцет

Да си представим, че вървим по тясна уличка в голям китайски град и намираме малък магазин, в който се продават свитъци с картини, рисувани по класическия начин. Влизаме и искаме да ни покажат нещо алегорично -хумористично може би, но с нотка на Всевечен Смисъл. Продавачът се усмихва.
- Точно това имам! - казва ни той. - Копие на "Дегустаторите на оцет " - Завежда ни до широка маса, разгъва свитъка и го оставя да го разгледаме. - Извинете, трябва да свърша нещо за малко - казва той, отива в задната част на магазинчето и ни оставя сами с картината.
Макар и да установяваме, че копието е сравнително ново, знаем, че оригиналът е рисуван много отдавна; кога точно, не е ясно. Но сега вече замисълът на картината е добре известен.
Виждаме трима души да стоят край бъчва с оцет. Всеки си е потопил пръста и го е опитал. Изражението на лицето на всеки един от тях показва собствената му реакция. Тъй като картината е алегорична, следва да ни стане ясно, че това не са обикновени дегустатори на оцет, а представители на Трите Учения в Китай, и оцетът, който опитват, представлява Същността на Живота. Тримата учители са Кун фу-дзъ (Конфуций), Буда и Лао-дзъ - автор на най-старата достигнала до нас книга за даоизма. Първият има кисел израз, вторият -наскърбен, а третият се усмихва.
За Кун Фу-дзъ Животът изглежда доста кисел. Той е вярвал, че настоящето се разминава с миналото и че Властването на човека на земята е в дисхармония с Пътя на Небето, с управлението на Вселената. Затова той набляга върху почитта към предците, както и към древните ритуали и церемонии, в които императорът като Син на Слънцето играе ролята на посредник между безграничното небе и ограничената земя. Според конфуцианството използването на точно отмерена дворцова музика, строго установени стъпки, действия и фрази допълва една изключително сложна система от ритуали, всеки от които се прилага за определена цел и в определен момент. За Конфуций е останала поговорката: "Ако чергата не е добре застлана, Учителят не ще седне." Това би трябвало да даде представа за степента на прецизност, до която са довеждали нещата привържениците на конфуцианството.
За Буда, втората фигура в картината, Животът на земята бил горчив, изпълнен с обвързаности и Желания, причиняващи страдание. Той разглеждал света като система от капани, източник на илюзии и мъки за всички същества. За да намери покой, смятал за необходимо да премине през "света на тленното" и да стигне до Нирвана или буквално до състояние на "безветрие". Въпреки че оптимистичната по същността си нагласа на китайците променила значително будизма след внасянето му от родната Индия, прилежният будист често бил свидетел как пътят към Нирвана бил прекъсван по един или друг начин от горчивия вятър на ежедневието.
Според Лао-дзъ естествено съществуващата поначало хармония между небето и земята можела да бъде открита от всекиго и винаги, но не чрез спазване на правилата на конфуцианците. Както той твърдял в своята ,Дао Дъ-дзин" - "Книга за даоистките добродетели", земята всъщност е отражение на небето и се ръководи от неговите закони, а не от законите на хората. Тези закони засягат не само въртенето на далечните планети, но и поведението на птиците в гората и на рибата в морето. Според Лао-дзъ колкото повече човек се намесва в природното равновесие, сътворено и управлявано от вселенските закони, толкова повече хармонията отстъпва на заден план. Колкото повече е насилието, толкова повече са бедите. Дали е тежко или леко, мокро или сухо, бързо или бавно - всичко си има своя собствена, залегнала дълбоко в него природа, която не може да бъде насилвана, без да причини нови затруднения. Когато бъдат наложени отвън абстрактни и произволни правила, борбата е неизбежна. И тогава Животът става кисел.
За Лао-дзъ светът не е система от капани, а преподавател на ценни уроци. Те трябва да се изучават точно така, както трябва да се следват и законите му- тогава Всичко ще върви добре. Вместо да се отвръщат от "света на тленното", Лао-дзъ съветва другите "да се слеят с тленното в света". Това, което според него действа зад всичко на небето и земята, той нарича "Дао", "Пътят". Основен принцип в учението на Лао-дзъ е, че този Вселенски Път не би могъл да се опише адекватно с думи и че би било обидно както за безграничната му сила, така и за просветения човешки разум дори да опита да постигне описанието. И все пак смисълът му може да бъде разбран и тези, които най-много милеят за него и за Живота, от който той е неделим, го схващат най-добре.
С течение на времето класическото учение на Лао-дзъ се развивало и приело философски, монашески и народно-религиозни форми. Всички те могат да бъдат назовани с общото име даоизъм. Но даоизмът, който ни интересува тук, е просто определен начин на оценка, поука и реакция на Всичко, което се случва в ежедневието. От гледна точна на даоиста естественият резултат от този хармоничен начин на Живот е щастието. Би могло да се каже, че щастливата Ведрина е най-забележителната особеност на личността на даоиста, а тънкото чувство за хумор проличава дори и в най-задълбочените даоистки съчинения, като например две хиляди и петстотин годишната ,Дао Дъ-дзин". Кротък смях, подобен на вода от фонтан, блика от съчиненията на втория по величина даоистки писател Джуан-дзъ.
Защо на картината Лао-дзъ се смее? В крайна сметка оня оцет, който представлява Животът, сигурно има неприятен вкус, както показват израженията на другите двама мъже. Но като действа в хармония с Житейските обстоятелства, даоистът схваща като положително това, което други разглеждат като отрицателно. От неговата гледна точка киселият вкус и горчивината произлизат от конфликтния и недооценяващ ум.
Ако се разбере и изживее Такъв, Какъвто е, Животът сам по себе си е сладък. Такова е посланието на "Дегустаторите на оцет". :yin-yang:


"Дао-то на Пух"
от Бенджамин Хоф

#18 IYI Khan Tangra

IYI Khan Tangra

    малко луд

  • Дао
  • 438 мнения
  • Skype: dimcho_ :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:Бургас
  • БИ:Българско Бойно Умение

Публикувано: 30 април 2009 - 19:56

Много добро !

За Конфуций знаех малко, не съм се сещал да съпоставя ученията по такъв начин.

Определено аз, като традиционен българин, чувствам Лао Дзе най-близо, а и може би така съм бил възпитан (ми е било казано)

Ура!
"Умението да бъдем живи изобщо не е лесна работа, обаче мъката си струва"

#19 dnedev

dnedev
  • Дао
  • 61 мнения
  • Пол:Мъжки
  • От:Gabrovo, Gabrovo
  • БИ:Бойни Изкуства

Публикувано: 30 април 2009 - 20:35

Докторе,

:Bulgaria: :up:

Поздрави и успехи по Пътя!

#20 Доктора_

Доктора_
  • Гости

Публикувано: 07 май 2009 - 19:25

Не го знаех, че е от там! :blink: Ето една нова загадка или коан, както ви се харесва (Даото и Дзен се преплитат):

"ИЗУЧАВАЙ ВНИМАТЕЛНО ПРАВИЛАТА ЗА ДА ГИ НАРУШАВАШ ПРАВИЛНО" и още "ВСИЧКИ ЖЕЛЕЗНИ ПРАВИЛА ИМАТ ЗЛАТНИ ИЗКЛЮЧЕНИЯ"!......... :yin-yang: