Към съдържанието


- - - - -

13 позиции в Тайдзицюан


  • Please log in to reply
В темата има 38 мнения

#21 absoliut_

absoliut_
  • Гости

Публикувано: 26 април 2011 - 08:50

redaktore zashto skri komentarite .neshto da ne se zasegna

#22 К.Т._

К.Т._
  • Гости

Публикувано: 26 април 2011 - 09:38

Глупостите от този подфорум се местят тук

#23 сила

сила

    мистър

  • Дао
  • 196 мнения
  • Skype: silafuyang :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:Добрич
  • БИ:тайдзи, ТКД, бокс, някои оръжия...

Публикувано: 14 април 2014 - 03:02

  太極十三勢: 退
  • 四正:掤、履、擠、按。
  • 四隅:採、挒、肘、靠。
  • 五行:進、退、顧、盼、定。

13те принципа в тайдзицюан:

 Пън, лю, дзи, ан, цай, лие, джоу, као, дзин, туй, гу, пан, дин.

 

4 основни: пън, лю, дзи, ан

4 допълнителни: цай, лие, джоу, као

5 придвижвания: дзин, туй, гу, пан, дин.

 


 

 

 



#24 Единак

Единак
  • Дао
  • 346 мнения

Публикувано: 14 април 2014 - 09:05

сила, не знам откъде преведе това, но в него има "малки" грешки ..

 

1. основните са: Ан, Цай, Джоу и Као, а допълнителните са: Пън, Дзи, Лю и Лие.

 

Съвсем не е без значение кои са основни и кои допълнителни Дзин, защото това се определя от същноста и начина им на пораждане.

 

2. така спряганите навсякъде "придвижвания" изобщо не са придвижвания, движения или завъртания на човешкото тяло, както могат да се срещнат из книгите и всякакви майстори и трениращи ги цитират като папагали .. Те са посоки на въздействие, предизвикващи определени движения, респ. Дзин.

 

Съвкупноста от тези 13 основи или основополагащи, чисто и просто покрива абсолютно всички възможни начини за предизвикване на движение или усилие. Цялото многообразие на форми и движения  в Тай Чи е изградено само и единствено от тях. Ако те не се разпознават и владеят правилно във формите е смехотворно да се говори за каквото и да е овладяване или владеене на Тай Чи, дори неправилното тълкуване да е на всепризнати майстори и адепти (което за съжаление е изключително често срещано явление) ..

 

Тай чи е преди всичко чиста механика (биомеханика) и съвсем не е нужно човек да е китаец, китаист или да е необходимо прочут китайски традиционалист майстор от незнам си коя генерация да му виси на главата 24 часа в денонощието тренирайки го по 12 от тях съгласно традиционализма за да се овладее това прекрасно изкуство на движението.

Достатъчно е просто човек малко да мисли, да поназнайва механика, да пробва и да се учи ..

 

Тези 13 основи са наистина основите на Тай Чи и би трябвало да е много странно защо нито един прословут майстор не ги разяснява обстойно на учениците или семинарите си .. Когато някой казва - не мога да ти го обясня, но мога да ти го покажа, това говори за неразбиране, а щом има неразбиране, няма гаранция че и усвоеното е правилно ..



#25 front

front
  • Дао
  • 309 мнения
  • Пол:Мъжки

Публикувано: 14 април 2014 - 14:21

На мен винаги са ми казвали, пък и така съм чел, че пън е основен принцип и основна сила. Всички останали съдържат пън. Съвсем отделно е положението на пън дзин като чанси дзин, т.е. като основна сила в тайдзи, която съдържа всички останали.

Интересно ми е защо смятате, че пън е допълнителен принцип?



#26 Единак

Единак
  • Дао
  • 346 мнения

Публикувано: 14 април 2014 - 15:33

На мен винаги са ми казвали, пък и така съм чел, че пън е основен принцип и основна сила. Всички останали съдържат пън. Съвсем отделно е положението на пън дзин като чанси дзин, т.е. като основна сила в тайдзи, която съдържа всички останали.

Интересно ми е защо смятате, че пън е допълнителен принцип?

 

Бъркаш понятията!

 

В Тай Чи има два вида Пън (или поне така ги разделят и обясняват майсторите.. ). Пън Дзин като едно от осемте базови усилия за което споменах и в по-горния си пост и което е едно от четирите допълнителни базови усилия, няма нищо общо с онзи Пън за когото казват че трябвало да бъде част от всички движения.

Този, вторият лично аз изобщо не го отделям и не го смятам за нещо самостоятелно, защото той е просто неразделна част от така нар. отпускане. Ако си се научил да се отпускаш правилно, този Пън така или иначе ще присъства във всяко твое движение и всяка позиция. Ако не си - каквото и да си представяш или да правиш, пак няма да го имаш. Този Пън създава в правилно отпуснатото тяло, така да се каже неговата еластичност и свързаност, защото отпуснато в Тай Чи не значи разлято и разплуто, за разлика от това което масово се разбира и тренира като състояние на отпуснатост, а значи подвижно и свързано като сложна и прецизна конструкция на добре смазани лагери.

 

Този Пън не е сила. Той е състояние на тялото.

 

Онзи Пън Дзин за когото казах че е едно от осемте базови усилия, той е сила. Осемте базови усилия - те са сили, усилия, движения ... И те са всички възможни. Повече, в това пространство и при това тяло няма.

Как се получават? Като се приложат петте посоки на въздействие спрямо човешкото тяло. Елементарно е. И при това Пън Дзин е сложно усилие, така както Дзи, Лю и Лие и затова спада към допълнителнителните четири от основните осем, за разлика от останалите четири, които са прости усилия и затова са основни.



#27 AngelZ

AngelZ
  • Дао
  • 393 мнения
  • Skype: qqq4qqq :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:БГ, София
  • БИ:WuTaiji, FengMoGun, FanZi, MiaoDao

Публикувано: 14 април 2014 - 19:19

Бъркаш понятията!

 

В Тай Чи има два вида Пън (или поне така ги разделят и обясняват майсторите.. ). Пън Дзин като едно от осемте базови усилия за което споменах и в по-горния си пост и което е едно от четирите допълнителни базови усилия, няма нищо общо с онзи Пън за когото казват че трябвало да бъде част от всички движения.

Този, вторият лично аз изобщо не го отделям и не го смятам за нещо самостоятелно, защото той е просто неразделна част от така нар. отпускане. Ако си се научил да се отпускаш правилно, този Пън така или иначе ще присъства във всяко твое движение и всяка позиция. Ако не си - каквото и да си представяш или да правиш, пак няма да го имаш. Този Пън създава в правилно отпуснатото тяло, така да се каже неговата еластичност и свързаност, защото отпуснато в Тай Чи не значи разлято и разплуто, за разлика от това което масово се разбира и тренира като състояние на отпуснатост, а значи подвижно и свързано като сложна и прецизна конструкция на добре смазани лагери.

 

Този Пън не е сила. Той е състояние на тялото.

 

Онзи Пън Дзин за когото казах че е едно от осемте базови усилия, той е сила. Осемте базови усилия - те са сили, усилия, движения ... И те са всички възможни. Повече, в това пространство и при това тяло няма.

Как се получават? Като се приложат петте посоки на въздействие спрямо човешкото тяло. Елементарно е. И при това Пън Дзин е сложно усилие, така както Дзи, Лю и Лие и затова спада към допълнителнителните четири от основните осем, за разлика от останалите четири, които са прости усилия и затова са основни.

Ще е интересно да споделиш, от къде черпиш тези знания...coffee.gif



#28 front

front
  • Дао
  • 309 мнения
  • Пол:Мъжки

Публикувано: 14 април 2014 - 19:22

Ще цитирам Hong Junsheng от английския превод на "Chen Style Practical Method":

 

"Пън има две значения. Едното се отнася до сила или дзин. Това е сила, която се придобива чрез непрестанна практика на шун и ни в положителен или отрицателен кръг. Това е чансидзин или силата на предене на коприна. Майстор Чън Факъ я наричаше пън сила. Това е същото, както общоизвестната вътрешна сила. Когато тази сила е приложена към различните техники, тя се превръща в осемте техники на пън, лю, дзи, ан, цай, лие, джоу и као.

Второто значение е техниката на пън като една от осемте техники. Пън е метод, използван за посрещане (отнемане) на идващата противникова сила. Тъй като идващата сила на противника може да дойде от четирите страни и осемте посоки, пън в Чън стила на Тайдзицюан има положителна и отрицателна страна."

 

Общо взето това съвпада с моделът, който се опитах накратко да спомена по-горе. А именно пън дзин като силата, породена от тенсегрити структурата на тялото (небезизвестното отпускане), и чанси дзин като спиралната сила, коята поражда всички останали сили в зависимост от точката на контакт със спиралата. В този смисъл, пън дзин (като синоним на чанси дзин в тайдзи) е основната сила, в коята се съдържат всички останали. Предпочитам да използвам пън дзин и чанси дзин като две различни неща, тъй като силата, породена от подходящото "отпускане" на тялото (вътрешната сила) не е задължително да се използва със спиралите в тялото.

 

В този смисъл, не разбирам разделянето на прости и сложни усилия. Као е дадено като просто усилие. Но то трябва да е породено от чанси дзин, което пък е невъзможно без пън дзин. Може ли малко повече разяснения как се разделят на прости и сложни усилия?



#29 AngelZ

AngelZ
  • Дао
  • 393 мнения
  • Skype: qqq4qqq :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:БГ, София
  • БИ:WuTaiji, FengMoGun, FanZi, MiaoDao

Публикувано: 15 април 2014 - 06:29

Много интересно...в ранните класики никъде не се говори за такива работи...

прекаленото теоретизиране води до нулеви резултати...



#30 Единак

Единак
  • Дао
  • 346 мнения

Публикувано: 15 април 2014 - 08:47

front, мисля че си в заблуда от витиеватите китайски слова, но това важи за почти всички практикуващи .. (даже май и самите китайци са си в заблуда ..)

 

Доколкото схващам от думите ти, явно си представяш и си вярваш че с "връткане" на дантиена по твоя воля, респ. с прословутата  "спиралната сила" излизаща от него ставаш като някакъв тайфун и каквото се докосне до теб ще отхвърчи на метри .. blink.png  Е, .. не е така, защото това просто няма как да стане по този начин. Далече съм от мисълта че ще ми повярваш за това, но то си е твой проблем. След като се травмираш сам в подобни опити, може би по-лесно ще ме разбереш ..

 

Не случайно се казва че Тай Чи е неагресивно БИ. Затова в него има една много малка подробност, на която почти никой не обръща внимание, но без която всички тренировки и усилия отиват на вятъра .. Тя е че в Тай Чи няма умисъл. Какво значи това - значи че човек не се стреми да надделее над противника или да му причини каквото и да е, а просто го "слуша" какво прави и единствено съхранява при това собствената си цялост и непоклатимост. Ако при това удря или мачка противника, то не е от желание и умисъл да го прави, а само защото така се получава. Затова в това БИ за разлика от всички останали няма собствена воля и желание да сториш каквото и да е на другия. Затова е абсолютно грешно да смяташ, че като си въртиш дантиена по собствена воля еди как си ще отнасяш всичко живо на метри от себе си.

За да се получи обаче мачкане и трошене на противника, трябва да има корен, а той се получава с отпускане. Затова то е толкова важно.

 

След тоя наложителен увод, вече мога да кажа нещо и за простите и сложни усилия, стига за момент да забравиш за всякакви спирални сили и други простотии с които са ти напълнили главата.

Прости усилия са тези, които се предизвикват от сили действащи във вертикалните равнини съдържащи центъра на тежест на тялото. Звучи сложно но не е.

Ан се предизвиква от сила идваща под центъра на тежест отпред (или отзад над центъра)

Цай - от сила идваща над центъра на тежест отпред (респ. отзад под центъра)

Джоу  - от сила идваща отстрани под центъра

и Као  - отстрани над центъра

Сложните усилия се пораждат от изместените встрани от вертикалните равнини съдържащи центъра на тежест сили, предизвикващи простите усилия.

Така Пън се предизвиква от външна сила подобна на силата предизвикваща Ан, само че изместена встрани от вертикалата на центъра на тежест.

Дзи се предизвиква от външна сила подобна на силата предизвикваща Цай, също отместена от вертикалата на центъра и т.н. ..

Така се пораждат осемте базови усилия и затова едни са прости, пък други са сложни.

 

Чън стил използва натягането на мускулатурата  подобно на свиването на пружина. За да може пружината да "изплесва" трябва да е запъната, т.е. трябва да има корен, ако не - от свиването й няма абсолютно никаква файда. Ако има корен и има "следване и слушане" на противника има и "изплесване". Ако има тия неща, има и "насукване и разсукване" на дантиен (т.е. любимата на всички ви спирална сила ..), но както виждаш той е следствие, а не причина. Малка, но съществена подробност ....

 

 

Ангеле, трудно ще ми е да разгранича кое откъде съм прочел или от кого съм научил и кое съм разбрал сам и съм достигнал до него чрез собствените си опит и знания. В това което казвам има от всичко.

Специално за Пън като част от отпускането ще ти пусна един линк на един преводен материал на който попаднах наскоро и в който се казва почти същото което споделих по-горе (не правя реклама! понеже в сайта се рекламира предстоящо посещение на същия майстор, чиято е статията). - https://www.facebook.com/TaiChi.BlackDragon  Статията е озаглавена "Петте най-важни основни умения" от Уан Хайджун



#31 front

front
  • Дао
  • 309 мнения
  • Пол:Мъжки

Публикувано: 15 април 2014 - 09:57

Единак:

Нямам представа за какво "връткане на дантиена" говориш. Не мисля, че съм споменал за дантиен.

За тайдзи съм с подобно мнение, както въобще за всички вътрешни БИ.

Относно това разделяне по отношение на вертикалните равнини, за първи път го чувам и според мен не е особено удачно.

За Чън и пружините, не виждам какво пречи на една пружина да се "изплесне" и без корен. Нека цитирам Чън Сяован: 

 

Въпрос: Необходимо ли е да сме свързани със земята, за да има пън дзин?

Чън Сяован: Не. То е като автомобил върху стенд. Двигателят може да работи и колелата ще се въртят. Когато поставиш автомобила на земята, той ще се движи. Пън дзин е нещо подобно.

 

За "насукване и разсукване" на дантиен, отново не разбирам за какво говориш. Спиралната сила е нещо съвсем друго за мен.

 

Порчетох статията на Уан Хайджун и не останах с впечатление да казва нещо по-различно от Hong Junsheng. Със сигурност не споменава за това разделяне по вертикала.



#32 Единак

Единак
  • Дао
  • 346 мнения

Публикувано: 15 април 2014 - 10:54

Единак:

Нямам представа за какво "връткане на дантиена" говориш. Не мисля, че съм споменал за дантиен.

За тайдзи съм с подобно мнение, както въобще за всички вътрешни БИ.

Относно това разделяне по отношение на вертикалните равнини, за първи път го чувам и според мен не е особено удачно.

За Чън и пружините, не виждам какво пречи на една пружина да се "изплесне" и без корен. Нека цитирам Чън Сяован: 

 

Въпрос: Необходимо ли е да сме свързани със земята, за да има пън дзин?

Чън Сяован: Не. То е като автомобил върху стенд. Двигателят може да работи и колелата ще се въртят. Когато поставиш автомобила на земята, той ще се движи. Пън дзин е нещо подобно.

 

За "насукване и разсукване" на дантиен, отново не разбирам за какво говориш. Спиралната сила е нещо съвсем друго за мен.

 

Порчетох статията на Уан Хайджун и не останах с впечатление да казва нещо по-различно от Hong Junsheng. Със сигурност не споменава за това разделяне по вертикала.

 

Мии .. не си споменавал дантиен но говореше за спирална сила. Ако си мислиш че спирална сила може да има без връткане на тоя дантиен значи и за това си в заблуда.

 

...

 

Останалите неща ги оставям без коментар. Ако някой ден ти попросветне нещо от физиката и източната философия обади се, може пак да подискутираме по темата.



#33 front

front
  • Дао
  • 309 мнения
  • Пол:Мъжки

Публикувано: 15 април 2014 - 12:33

Единак, представата ти за моите разбирания и тренировки явно е доста цветна. Подозирам, че реалността е доста по-скучна.



#34 AngelZ

AngelZ
  • Дао
  • 393 мнения
  • Skype: qqq4qqq :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:БГ, София
  • БИ:WuTaiji, FengMoGun, FanZi, MiaoDao

Публикувано: 15 април 2014 - 17:48

Принципно, много правилно подозираш....но това не се продава...друго си да се пускат цитати, лакърдии и тн...
Както и в друга тема ти казах..заблудите в тайчи са част от бизнеса, а тяхното преодоляване е част от растежа...
Всеки си преценя....и кой колкото може...

#35 front

front
  • Дао
  • 309 мнения
  • Пол:Мъжки

Публикувано: 16 април 2014 - 09:54

Съгласен съм, че бизнеса е определящ за много учители, не само в Тайдзи. От друга страна, не мисля, че опитите им да обяснят какво се случва, са умишлени заблуди, особено от големите майстори. Теорията сама по себе си не е от полза, ако не знаеш как да тренираш тялото. Някой просто нямат подходящия език, за да бъдат разбрани. При други самите ученици не полагат достатъчно усилия. Не помня кой точно майстор беше казал, че тайната сама се пази.

Разбира се, при традиционните школи винаги има някаква тайна, обикновено самите методи за тренировка. Бизнес моделът им е такъв. То не са ученици, вътрешни ученици, лични ученици, наследници, пазители...

Според мен е елементарно да се разбере кое става и кое не. Тренираш и виждаш, че започваш да придобиваш уменията на майстора, значи си в правилната посока и е въпрос на труд и време да станеш сравнимо добър. Тренираш и все си си същия льолю, значи нещо не е наред. Не е нормално да тренираш с години и да не се развиваш.


  • AngelZ харесва това

#36 AngelZ

AngelZ
  • Дао
  • 393 мнения
  • Skype: qqq4qqq :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:БГ, София
  • БИ:WuTaiji, FengMoGun, FanZi, MiaoDao

Публикувано: 16 април 2014 - 13:52

Да..съгласен съм с това, което казваш...

въпросът е, че 99% от "майсторите" са шарлатани, самите те без никакво кунгфу и без практическо разбиране на материята.

 

а сега да видим, кой даскал в БГ е направил добри ученици...в смисъл доказали се, при които имат реални постижения...

а не такива, които се пишат "ШЪФУ" -та и последователи на фамилни майстори дето не могат да си вържат обувките....

 

можем да почнем поименно изброяване....ако искаш........, но ще взривим форума.spiteful.gif



#37 Единак

Единак
  • Дао
  • 346 мнения

Публикувано: 16 април 2014 - 14:06

..

 

а сега да видим, кой даскал в БГ е направил добри ученици...в смисъл доказали се, при които имат реални постижения...

а не такива, които се пишат "ШЪФУ" -та и последователи на фамилни майстори дето не могат да си вържат обувките....

 

можем да почнем поименно изброяване....ако искаш........, но ще взривим форума.spiteful.gif

 

Айде де..

 

Кажи кои са според теб тия добри даскали и с какво са прочули майсторството си, та всички да ги имаме предвид и да си правим сметката при кого да ходим да се учим.

 

Лично аз не смятам, че в България понастоящем има някой истински майстор на Тай Чи. Дори смятам че няма и един дори що-годе майстор, камо ли пък истински, а ти пък тръгна да ги изброяваш, но нищо де, кажи кой смяташ че си заслужава  ..



#38 front

front
  • Дао
  • 309 мнения
  • Пол:Мъжки

Публикувано: 16 април 2014 - 14:26

Не се наемам да съдя майсторството на други хора. Нямам нито уменията, нито способността да преценям кой колко добър е. Да не говорим, че познавам точно един български преподавател по Тайдзи. От скоро проявявам интерес към китайските БИ и все още не знам кой кой е.

Каквото и да се каже в интернет за уменията на даден човек, това няма да промени нищо, освен да създаде крайни емоции. Нека хората сами да гласуват с краката си. Който не е доволен, ще си потърси друг учител. От друга страна, не мисля, че са много хората, които наистина искат да се усъвършенстват заради самите себе си. Повечето предпочитат да са част от някаква група. Малко са онези, които са достатъчно мотивирани да търсят и изследват. Особено ако има натиск да не се отделяш от стадото.



#39 AngelZ

AngelZ
  • Дао
  • 393 мнения
  • Skype: qqq4qqq :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:БГ, София
  • БИ:WuTaiji, FengMoGun, FanZi, MiaoDao

Публикувано: 16 април 2014 - 14:52

Айде де..

 

Кажи кои са според теб тия добри даскали и с какво са прочули майсторството си, та всички да ги имаме предвид и да си правим сметката при кого да ходим да се учим.

 

Лично аз не смятам, че в България понастоящем има някой истински майстор на Тай Чи. Дори смятам че няма и един дори що-годе майстор, камо ли пък истински, а ти пък тръгна да ги изброяваш, но нищо де, кажи кой смяташ че си заслужава  ..

Е аз от скромност приемам, че не съм наясно...затова направих предложение някой разбирач, да каже кои са "дъбест майсторите" в БГ...да видим...

 

 

ПП. Разбира се, че няма да ти кажа кой точно си заслужава. Истинските майстори трябва да се уважават и да не стават за ташак в нета, ......като всички онея сектанти с рекламите и фамилните стилове .


  • AngelZ харесва това