Към съдържанието


Биволски рог, еленов рог, кост..


  • Please log in to reply
В темата има 165 мнения

#1 Vipera berus_

Vipera berus_
  • Гости

Публикувано: 21 май 2009 - 17:04

здравейте всички! и така - вече мнозина от нас интересуващите се от композитни лъкове, кой по-бързо, кой по-бавно набират скорост! ето вече започна покупката на рогови ивици. тъй като тепърва ще се налага да се сблъскваме с различни проблеми от всякакво естество свързани с тези матерали - предлагам да пишем тук. моите ивици пристигнаха вече и работя по тях - вашите в най-скоро време ще пристигнат и ви чака доста работа. реших в няколко поста да напиша разни мои впечатления и заключение... да сложа акцента на възможни грешки които може да се допуснат защото тези рога са обиколили почти целия свят докато стгнат до нас и нямаме много право да грешим при работа. пък и хич не са евтини. абе с две думи да дам малко от своя опит. много от нещата които се говорят тук са вече казани, но на мене ми се иска информацията да бъде-по систематизирана някакси за да е по-лесно на всеки интересуващ се от нея.

#2 Vipera berus_

Vipera berus_
  • Гости

Публикувано: 21 май 2009 - 17:39

като начало искам да напрвя един паралел на пластините от DICK - GMBH, и тези от шотландците. на първвата снимка е пластина от дик

IMG_1363.jpg

- верно като габарити са добре - движат се в горните граници на посочени в сайта размери амаа..... нещо качеството не ми харесва. имам огромни съмнения че не са само от външната част на рога а също и че са изправяни с горещ въздух а не на пара и вероятно са прегрети. тази се пукна като едва се бях подпрял на нея. изглеждат някакси просъхнали и докарани само на габарит и то на ръба на някакъв лимит

на тази снимка

IMG_1364.jpg

е пластина направена от рогова ивица купена от шотландците. с доста обратна извивка е и на снимката съм я натиснал и изправил - няма проблем - огъва се много добре а е към 6 мм дебела. самите рога стоят по свежи и живи, и най-малкото към сигурен че не са търпели обработка преди, и със сигурност са от външната дъга на рога. и те имат недостатъци но за тях ще пиша после. истината е че материал - къквто и да е трябва да се избира лично - онлайн търговията крие своите рискове. а както казва scythian - тази работа не търпи никакви компромиси, и към всичко трябва да се подхожда много, много внимателно!



#3 doino_57

doino_57
  • Лъкът
  • 920 мнения
  • Пол:Мъжки
  • От:Варна

Публикувано: 21 май 2009 - 20:53

Здравейте!
Vipera berus, това е наистина една навременна и на място нова тема. Когато някой е открил вече топлата вода, няма смисъл всеки да си пари задника, за да я открива на ново. Пък и нали затова сме във форум.
Ще ми се да споделя нещо. Месец преди да кача моята тема в интернет, ако някой ми беше казал, че ще вися пред компютъра и ще пиша във форуми като сина ми - не само щях да му се изсмея, но щях и да му се ядосам.Възгледа ми преобърна форума на сина ми. Който не е за оръжия като нашия, но там наистина дават голяма фира /жертви/. Та тъкмо бях застанал зад гърба му ,за да му се погавря и подигравам ,че си губи времето с форуми. Тогава усетих, че целият им форум беше притихнал заради смъртта на тяхен човек. Това отношение към непознат ме трогна по някакъв начин дълбоко. Не мина и месец и аз кълвях неуверено по клавиатурата в собствена тема.
Аз имам много хобита, не зная защо избрах за лъка, но това се оказа един изключително добър избор. Сега съм убеден, че НАГ и много други имат полезен опит за споделяне. И аз по - нататък ще споделя. някакъв опит. А рогата от Шотландия като плоски пластини ли ще пристигнат или като дъгови изрезки?
Дори спъването на експериментатора, е скок за човечеството.

#4 NAG_

NAG_
  • Гости

Публикувано: 21 май 2009 - 21:21

Шотландските рога представляват задната половина на биволския рог.

А сега за нещо което не търпи отлагане!

Днес по телевизията показаха едно страхотно хлапе от Варна. Казва се Горан Костадинов Димитров. На седем години е и тази есен трябва да бъде 1 клас. Има две титли по карате. Детето е болно от рак и се нуждае от доста голяма сума пари. До момента само за около 2 дни половината от парите са събрани. Само искам да кажа, че историята ме развълнува и аз реших да помогна с малко, но все пак е нещо. Молбата ми е който има желание да се включи. Издирих банковата сметка, но мисля, че нямам право да я публикувам тук. И все пак който се интересува просто да изпише името на детето в GOOGLE и ще получи необходимата информация.

Поздрав,

НАГ

Това мнение е редактирано от NAG: 21 май 2009 - 21:23


#5 Vipera berus_

Vipera berus_
  • Гости

Публикувано: 21 май 2009 - 23:43

да - и аз съм съгласен че не нужно да се открива топлата вода и да се повтарят чужди грешки. имах възможността за поекспериментирам и в голяма степен да съсипя един биволски рог (български) преди няколко месеца. тогава се ядосах но сега виждам че съм получил нещо безценно - опита и по голямата увереност да работя с този материал. макар че скоро ще си видите поръчката - най-вече за другите потребители от форума качвам тези снимки- ивиците ще дойдат във този вид

IMG_1346.jpg

аз поръчах четири и трябва да кажа че всяка е със характер. недостатъка който се набива на пръв поглед е че не е особено голяма (дълга) плътната част на ивицата от където излиза на практика най добрия материал. стига се до такава ситуация когато ивицата трябва да се изправя не само надлъжно но и напречно

IMG_1361.jpg

също има и една ивица с която ще се занимавам накрая и която по всичко личи че при изправянето ще опише"S" отделно да спочена че имат и мноого пукнатини. повечето не са дълбоги пък и има много материал за сваляне. но с много мъка се вмествам в границите 4 см ширина и 6мм дебелина. и още нещо - без лентов шлайф работата е направо убииствена - трябва да се отнемат около 2/3 до 1/2 от обема на рога, и постоянно трябва да се следи за пукнатини - абе с две думи - образа на пластината трябва да ти е в главата като търкаш. мисля че е доста важно стените на самата ивица да се докарат до приблизително равномерна дебелина преди самото изправена с топлина защото там където са по тънки при натиска са получава едно много гадно пречупване - това важи и за напречното и за надлъжното изправяне. а също и плътната част - по посока върха на рога да се изтъни до около 8-10 мм. по дебело не е нужно а и се изправя много трудно като е по дебело.



#6 NAG_

NAG_
  • Гости

Публикувано: 22 май 2009 - 12:34

Съгласен съм с Vipera за отделна тема свързана с инструментите. Всъщност ако си спомняте, още при първоначалното обсъждане как да бъде организиран подфорума, имаше идея да се направи отделна тема свързана с инструментите необходими за направата на лък.

#7 doino_57

doino_57
  • Лъкът
  • 920 мнения
  • Пол:Мъжки
  • От:Варна

Публикувано: 22 май 2009 - 17:04

Здравейте!
Аз лично съм убеден, че правенето на повече нови теми само ще разводни нещата. Разводненият туткал лепи слабо. Ако отделим тема за инструменти и обработка на рогата, то ще отпадне от само себе си тази тема.И реално ще са си пак толкова темите, но с повече заглавия и ще бъде доста разводнено. Тази тема си е за рогата и всичко свързано с тях. А то е кажи-речи само обработка, инструменти и калъпи.

Това мнение е редактирано от doino_57: 22 май 2009 - 17:06

Дори спъването на експериментатора, е скок за човечеството.

#8 Vipera berus_

Vipera berus_
  • Гости

Публикувано: 26 май 2009 - 17:58

и така - почти привърших работата по роговите пластини. да спомена че използвам нагряване на пара и вряща вода и след това стягам между две проски равнини. оставям поне за 24 часа стегнати преди да започна да работя по тях. имайте предвид че след освобождаването от стегите или варианта на който ще се спрете пластините винаги връщат малко към естествената извивка която са имали. тъй че да стане права пластина ми се струва много много трудно. така изглеждат при мен пластините след изправянето - по скоро напречно -

IMG_1351.jpg

а това е вече след намалянето до приблизително работните размери

IMG_1354.jpg

също така при напречното изправяне отнех вътрешните ръбчета на ивицата и при стягането се изправи много по добре от предишни мои опити - стана почти плоска

IMG_1373.jpg IMG_1374.jpg

оставих ги с максималните размери до които можах да стигна като "извадих" всички пукнатини и премахнах напречните и надлъжни неравности - излязоха около 6мм дебелина и 40 мм.и дори по малко широчина на местата където ще работят истински в лъка.

IMG_1386.jpg IMG_1387.jpg

извода до който стигам е че: или трябва от размера (габаритите) на наличните пластини да се изходи за размера на лъка, или да се поръчат доста по дълги като размер. примерно - ако трябва да покриват по 40- 45 см. от дървеното ядро, пластините да са в диапазона поне 60-70 см. съзнавам че от 4 рогови ивици немога да правя генерални изводи но това е общото горе доло при всички които получих от шотландците - малка плътна част, доста пукнатини които излизат с много търкане и изправяне , голяма напречна извивка, доста тънка и неравна част в основата на рога, риск от спираловидно усукана ивица или такава с критична дебелина, точно в тази част която е нужна за да се запази дължината на пластината ето и снимки на 2 от недостатъците им според мен

IMG_1358.jpg IMG_1360.jpg

стоката не е идеална, и има доста работа, но ако трябва да купувам пак при този дефицит на пазара вероятно пак ще взема от тях - със сигурност са по добри от тези на ДИК - поне според мене. интересно ще ми е да чуя и за вашите начини и методи на работа, и много се надявам при вас ситуацията да е по добра.


Това мнение е редактирано от Vipera berus: 26 май 2009 - 21:52


#9 NAG_

NAG_
  • Гости

Публикувано: 26 май 2009 - 18:52

Всъщност пукнатините са подобни на тези, които ги има и при пластините от DICK. И все пак тук поне си сигурен, че работиш с външната (долна) извита част на рога, а не със изрезки от страничните части на рогата, акто ми се струва е при тези от DICK. Другото е, че немските ми се струват бая пресушени, кой знае как са ги обработвали, а при шотландските това нещо ще го избегнеш.

#10 Lord Ruthven_

Lord Ruthven_
  • Гости

Публикувано: 26 май 2009 - 20:00

Мерси за челния опит! Виждам позната машинка - дремелчето. Адски полезна е!

Между другото днеска рогата са пристигнали, утре отивам да си ги взема от DHL. Очаквайте включване! :D

#11 Lord Ruthven_

Lord Ruthven_
  • Гости

Публикувано: 27 май 2009 - 21:29

И тъй, рогата пристигнаха. Едно кратко ревю:

Огромният , добре опакован кашон пристигна точно за една седмица:
P1060431.JPG

Рогата вътре са без пълнеж, но както изглежда - не им и трябва. Кашонът беше толкова добре опакован, че се наложи да го режа със скалпел за да го отворя.
P1060449.JPG

И така - поръчките:
Рогата на Ст. Стефанов - най-тежката част. Доста добри, 3 от тях - без пукнатини, четвъртият има малко, но не излеждат дълбоки. Много материал, има за каквото се сети човек. По-нататък може да си взема един такъв и да си го направя на рог за свирене.
P1060450.JPG

Поръчката на NAG - страничните ленти са много добри, има и за пръстенчета и за допълнителни пластини за стръки и дръжка (стига да смяташ да слагаш де). Единият рог е перфектен, другият има пукнатина, която може да се окаже дълбока, но е при върха му, където рогът е дебел поне 7-8 мм, може и повече. Би трябвало да се изпили без проблем до здраво място.
P1060451.JPG

Поръчката на Дойно - двата рога са малко по-дълги от заявената дължина, което е чудесно, предвид че са на цената за заявената дължина. самите им върхове са отрязани. Имат доста пукнатини, но са доста плитки, би трябвало да могат без проблеми да се изтънят до здраво място и пак да остане добра дебелина. Единият от рогата има подобна дълбока пукнатина като този на НАГ. Отново е при върха и не би трябвало да има проблем.
P1060452.JPG

И накрая - моите. Единият е добър, но другият има доста пукнатини, част от които изглеждат сравнително дълбоки. Надявам се да мога да изтъня до добра дебелина без пукнатини. За съжаление този пък, който е добър е тесничък, аз смятах да правя рамена с широчина около 5 см, но вероятно ще са по-тесни.
P1060453.JPG

И тъй - рогата са тук. Трябва да видя как и на какво ще ги обработвам. Сега, след като ги държа в ръце, абрихта наистина ми се струва не чак толкова добро решение. Лентов шлайф да, но трябва да се внимава да не се прегреят.

Това мнение е редактирано от Lord Ruthven: 27 май 2009 - 21:30


#12 Vipera berus_

Vipera berus_
  • Гости

Публикувано: 28 май 2009 - 16:55

радвам се, че и вашата поръчка е пристигнала успешно :) само да ви кажа че като се свали горния груб и гланциран слой на рога донякъде може да се съди за големината на пукнатините. ЛОРДЕ прав си че е по добре да се извади ивица поне 5 см широка - дори е да не е необходима тази ширина винаги и по добре да има някакъв резерв на материала. аз подозирам че ще имам проблеми с тези точно 4 см които успях да изкарам но и ядрото ми слезе някъде на 3.8см ширина и се надявам да се вместя. дали ще бъде проблем ако пластината е малко по тясна от дървената част - (2 - 4 мм.) незнам, но едва ли. а пък при условие че рогът се нагрява над 100 градуса при изправянето и дори не успявам да го държа с голи ръце, в сравнение с него нагряването от лентовия шлайф (със сигурност го има щом има триене) е незначително.

Това мнение е редактирано от Vipera berus: 28 май 2009 - 17:00


#13 NAG_

NAG_
  • Гости

Публикувано: 28 май 2009 - 21:15

Здравейте,

Няма да има проблем ако пластината е малко по-тясна от сърцевината. При китайските лъкове е точно така.

#14 doino_57

doino_57
  • Лъкът
  • 920 мнения
  • Пол:Мъжки
  • От:Варна

Публикувано: 28 май 2009 - 23:07

Здравейте!
Качена снимка Качена снимкаХареса ми , как Vipera berus е описал своя опит , реших и аз да направя същото. Държа да благодаря на NAG и на Lord Ruthven, за съдеиствието за рогата.
Показал съм на снимките, колко горе долу са криви козите рога и колко могат да бъдат изправени.От 2 рога ,като ги разрязах ,излязоха 4 заготовки, които варих и стегнах до половината, защото са много криви и не могат да се изправят на 1 път. Затова долната част на стягата е цяла дъска, а горната на части. Когато ги сваря и стегна , те се изправят, но когато започна да ги варя за изправяне на останалата част, рогът омеква и си възвръща началната крива форма . Затова варя рога стегнат в тягата (това, което вече е изправено) и стягам с допълнителна дъсчица останалата крива част. С подходящи стяги, могат да се получат идеално прави пластини - чакам да споделяте опит и идеи. Аз изправянето на показаните рога съм ги замразил от 2 месеца- по различни причини.
Дори спъването на експериментатора, е скок за човечеството.

#15 Vipera berus_

Vipera berus_
  • Гости

Публикувано: 30 май 2009 - 23:23

аз ще отклоня темата малко от роговите пластини тъй като има въпрос който ме занимава, и той е относно еленовия рог. има ли някой информация как реагира на термично обработване? дали става пластичен като биволския? дали като материал има достатъчно здравина? имам предвид изработката на накладките за сиите. на тази реконструкция

untitled.JPG

се вижда че в горната третина на сията на практика липсва дърво мижду накладките. на лъка от мошчевая балка пък дървото във сииите във връхната си част имам триъгълно и почти нищожно сечение. аз се опасявам относно здравината точно в областта заградена с червено. кажете вашето виждане по въпроса - дори и да е чиста теория :)


Това мнение е редактирано от Vipera berus: 30 май 2009 - 23:24


#16 Lord Ruthven_

Lord Ruthven_
  • Гости

Публикувано: 31 май 2009 - 09:15

Хмм, въпросът може да се раздели на две.
Дали стават рогата пластични при висока температура, варене или на пара... Тук си мисля, че по-скоро не. Т.е. имам малък опит, за съжаление - неуспешен. Рогът така и не омекна.
Дали е достатъчно здрав, от друга страна - да, определено. Притеснява ме обаче как би се залепил. Средната му част е пореста, но крайщата са много много плътни, според мен те много трудно, да не кажа почти невъзможно да бъдат залепени към дървото с туткал.

От друга страна, в Атарн четох една доста добра идея. Един от тях беше правил накладките на един маджарски лък от говежди ребра, които ги беше цепил и после изправял на пара.

#17 Vipera berus_

Vipera berus_
  • Гости

Публикувано: 31 май 2009 - 11:20

точно - еленския рог става гладък като полиамид като се шлайфа и твърдата му част е много плътна. относно попиването на лепилото - май ще се наложи да поизхабя малко рог за проби. за пластините на ръкохватката ми се струва че няма да е толкова критично залепването - отстрани са, там дървената основа е много по масивна, а ще имат и бандаж, но за сиите малко ме е страх, особено ако няма да са само декоративни пластини а ще заместват в голяма част дървото. това с ребрата също е интересно, но дали ребрата имат здравината на еленския рог? ЛОРДЕ, дай я тази тема от атарна че съм я пропуснал :confused:

#18 Lord Ruthven_

Lord Ruthven_
  • Гости

Публикувано: 31 май 2009 - 13:57

Ето я темата:
http://atarn.net/php...p?t=453&start=0

#19 doino_57

doino_57
  • Лъкът
  • 920 мнения
  • Пол:Мъжки
  • От:Варна

Публикувано: 31 май 2009 - 21:31

Еленовият рог е много здрав материал, но порестата му част ( в средата ) е крехка и ненадеждна. Бях правил дръжка на лък от еленов рог. След като изпилих външната костна част, дръжката се разцепи.Но костната част е много здрава. Другия мит за лепенето на плътната дървесина. Към сърцевина на бук съм лепил пробно мека пореста дърв. ПРи удара с чук половината се отлепи половината от мекото остана в/у бука , а лепилото остана в/у двете дървета.
Дори спъването на експериментатора, е скок за човечеството.

#20 Vipera berus_

Vipera berus_
  • Гости

Публикувано: 31 май 2009 - 23:38

ДОЙНО, относно еленовия рог - да, имах предвид точно твърдата вкостенела външна част. тъкмо залепих две парчета с кожен туткал и след няколко дена ще видя как е хванало лепилото. относно плътността на дървесината - съгласен съм с тебе че може би лепи здраво твърда и мека дървесина, но в едно оръжие каквото е лъка, със всичките му натоварвания и динамични усилия мисля че не трябва за се правят компромиси. все пак това е лък а не някаква мебел. мисля че всеки от нас ще направи компромиси - къде от липса на материали, къде от неумения или незнание, но тези хора от атарн са даста по напред с материала от нас, а и аз, за да не откривам топлата вода ще ги послушам.