Към съдържанието


Стpелите


  • Please log in to reply
В темата има 161 мнения

#1 Vipera berus_

Vipera berus_
  • Гости

Публикувано: 20 октомври 2009 - 18:29

здравейте! от много време се каня да пусна тази тема, и ето я най накрая. ние сме отделили толкова много място на лъковете, а сме написали много малко за това без което лъка неможе - стрелата. ще ми се да обсъдим всички свързано с тях - върхове, тела, оперение, нокове, бандажи, лепила, лакове, материали, баланс, предназначение, традиционните и вашите начини на изработка.

#2 doino_57

doino_57
  • Лъкът
  • 920 мнения
  • Пол:Мъжки
  • От:Варна

Публикувано: 26 октомври 2009 - 20:24

Стрелите трябва да са наистина много евтини и лесни за изработка, защото аз лично губя поне по една стрела на 20-тина хвърляния.
Пръчките за стрелите ги правя от разбичени дъски. Вземам едно трупче от лека дървесина с дължина около 80см. и го разцепвам на 4 парчета с правоъгълни стени. Рендосвам ги за да се изправят. Слагам линеал на банциг или на циркуляр и ги разбичвам на дъсчици с дебелина 1см . После тези дъсчици ги пускам през същия размер на линеала и излизат пръчици с квадратно сечение - 1см. Тези пръчици, ако бързате веднага може да ги използвате за тела на стрелите. Ако искате да са хубави ги слагате в показания улей по долу и със ренде сваляте ръбовете им до 8-мо или повече ъгълник. Кръгла форма се доправя със шкурка или стъкло.
Улея за стрелите, които се рендосват се изработва от 3 дъски, 2 от които челата им са рендосани под ъгъл 45 градуса и се сковават по начина показан по горе. В края на улея се забива гвоздейче, за да не се плъзга пръчката като се рендосва.

Качена снимка
Дори спъването на експериментатора, е скок за човечеството.

#3 doino_57

doino_57
  • Лъкът
  • 920 мнения
  • Пол:Мъжки
  • От:Варна

Публикувано: 26 октомври 2009 - 20:30

Как се правят лесно остриета за стрели
Взема се тънкостенна стоманена тръба(най-добре от пневматична система на трактор), има ги в изобилие на вторични суровини. Режат се парчета на по 7-8см. , по средата се сплескват 3-4 см. с чук от тази заготовка се изработват 2 остриета както е показано на схемата. Тези остриета издържат стотици пъти забиване в дърво. Тръбата спокойно се реже с ръчна ножовка.
Пера е е най-добре да се вземат от крило на пуяк(може и друга голяма домашна птица). Перото се разцепва по средата от дръжката към върха. Отрязват се парчета по 5-7см и се закрепват от двете страни на пръчката с тънък изолирбланд от двете страни на перото. Перата да закрепени под формата на винтова линия за да се предаде въртеливо движение на стрелата за устойчив и стабилен полет.
При така закрепени пера дори и криви тела на стрелите летят в права линия. Мястото за тетивата се прави като се пробие 1см. преди края със свредло 4мм. и се съедини с ножовка.
Качена снимка
Дори спъването на експериментатора, е скок за човечеството.

#4 doino_57

doino_57
  • Лъкът
  • 920 мнения
  • Пол:Мъжки
  • От:Варна

Публикувано: 26 октомври 2009 - 20:39

набиване остриета на стрели

Качена снимка

Това мнение е редактирано от doino_57: 26 октомври 2009 - 20:58

Дори спъването на експериментатора, е скок за човечеството.

#5 doino_57

doino_57
  • Лъкът
  • 920 мнения
  • Пол:Мъжки
  • От:Варна

Публикувано: 26 октомври 2009 - 20:44

Качена снимка Качена снимка Качена снимка Качена снимка Качена снимка Качена снимка Качена снимка

Тук съм показал ,как правя оперението на стрелата аз.Още от малък се бях сетил, да използвам ефекта на пумпъла за правия летеж на стрелата. Когато перата се сложат под формата на винтова линия, те завъртат бързо стрелата около остта и при изстрелването. Както пумпълът стои прав когато се върти, така и стрелата лети в права линия, без да се клатушка (когато са сложени правилно перата ).
Тук съм показал как се постига с най-достъпните пера т. е. от кокошка. Вършат чудесна работа. До тях съм сложил пера от гъска(белите).
Вземат се 2 пера от едно и също крило, разцепват се с много остро перпендикулярно държано на перото ножче .Когато ги сложите едно срещу друго, те трябва да се кръстосат(рис.3). Закрепяте ги върху стрелата с 2 парченца изолирбланд(рис.4) центровате и след това овивате здраво с изолирбланд. Това се повтаря и на задната част на перата с друг цвят изолирбланд, а близо до ухото ,където влиза тетивата се увива с друг цвят (рис.5). Хем се намират лесно в тревата, хем предпазва стрелата от разцепване. Това не са автентичните стрели на прабългарите, защото те са нямали разноцветен изолирбланд и неръждаеми тръбички, но летят чудесно , безплатни са (като не смятаме труда, който не е много) и вършат чудесна работа.

Това мнение е редактирано от doino_57: 26 октомври 2009 - 20:57

Дори спъването на експериментатора, е скок за човечеството.

#6 scythian_

scythian_
  • Гости

Публикувано: 26 октомври 2009 - 21:42

Аз правя моите стрели като си взема от praktiker цилиндрични чамови летви с диаметър 1см. и дължина 1м. на стойност 1лв. Нарязвам ги на необходимата дължина,хващам заготовката на бор-машина,пускам я да се върти и с шкурка и придавам вретеновидна форма като в средата става 9мм. а по краищата 7мм. След това поставям пера и върхове,и накрая натривам стрелата с ленено масло защото от влагата се изкривяват.

#7 Vipera berus_

Vipera berus_
  • Гости

Публикувано: 26 октомври 2009 - 23:41

тъкмо днес довърших новата си партида стрели - от бамбук са - около 8 мм. дебели. ноковете са от осейдж, а всички бандажи и места на слепяне са направени с кожен туткал и сухожилия. единствената сентетика е лака с който са лакирани, и секундно лепило за оперението, защото вече имам горчивия опит че туткала се разлепя от бамбука.

IMG_2145.jpg IMG_2147.jpg IMG_2148.jpg

#8 doino_57

doino_57
  • Лъкът
  • 920 мнения
  • Пол:Мъжки
  • От:Варна

Публикувано: 28 октомври 2009 - 09:20

Много красиви стрели! Как успя да изправиш толкова добре бамбука?Като ми идваш на гости ,ще ми подариш ли поне една такава?

Това мнение е редактирано от doino_57: 28 октомври 2009 - 09:24

Дори спъването на експериментатора, е скок за човечеството.

#9 Vipera berus_

Vipera berus_
  • Гости

Публикувано: 28 октомври 2009 - 19:30

ДОЙНО, бамбука не се изправя тудно - аз ползвам газов котлон, но по важното е самия материал да е свестен - без пукнатини и резки чупки при пръстените, с дълги междувъзлия, и с еднакъв диаметър около и на самия пръстен.

#10 doino_57

doino_57
  • Лъкът
  • 920 мнения
  • Пол:Мъжки
  • От:Варна

Публикувано: 31 октомври 2009 - 20:57

Здравейте!
Днес ходих до една бамбукова горичка .Не мога да кажа къде е, защото обещах 2 пъти да не казвам.
Но мога да кача снимки от там. Взех и за себе си няколко дебели стебла, коренчета за засяване и пръчки за стрели.
Качена снимка Качена снимка Качена снимка Качена снимка
Дори спъването на експериментатора, е скок за човечеството.

#11 Vipera berus_

Vipera berus_
  • Гости

Публикувано: 31 октомври 2009 - 22:30

еее ДОЙНО облагодетелствани сте вие варненци :D ...маклурата и бамбука при вас растат като плевели. и аз като тебе днес си извадих 5-6 издънки от маклура, и ще ги засадя от чисто любопитство. а бамбука за стрели колко време ще съхне?? миналата коледа си отрязах 2-3 пръчки от варна и изглежда да е чисто зелен още.

#12 Vipera berus_

Vipera berus_
  • Гости

Публикувано: 03 ноември 2009 - 18:38

ето още малко бамбукови стрели. тези са малко по дебели от предишните - над 8 мм, с нокове от дрян и чимшир. не бях работил досега с чимшир и много ми хареса как се работи :super: . перата са гъши.

IMG_2177.jpg IMG_2188.jpg IMG_2180.jpg IMG_2182.jpg

#13 doino_57

doino_57
  • Лъкът
  • 920 мнения
  • Пол:Мъжки
  • От:Варна

Публикувано: 05 ноември 2009 - 17:59

Vipera berusкрасиви стрели, много интересна е формата на остриетата. С тях вероятно могат да се цепят камъни. Та какво е истинското предназначение на тези остриета? А перата от коя част на птицата са , от опашката вероятно?

Това мнение е редактирано от doino_57: 05 ноември 2009 - 18:01

Дори спъването на експериментатора, е скок за човечеството.

#14 Vipera berus_

Vipera berus_
  • Гости

Публикувано: 05 ноември 2009 - 21:06

ДОЙНО, формата на върховете са донякъде импровизация, донякъде експеримент. с тези не съм имал възможност да стрелям още, но с почти същата форма стрелям по една автобусна спирка от вълнообразна ламарина. стрелата спокойно минава през едната стена и излиза на половината си дължина от другата.да си призная обаче най много харесвам типа "бодкин". сега съм почнал едни кедрови тела и им правя бодкини, ама кога ще станат и аз незнам. колкото до оперението - аз не харесвам опашните пера - прекалено меки и безхарактерни са :D . за мен най добрите си остават маховите пера от крилете. според мен с гъшите се работи по добре от пуешките, и макар че са по меки, невиждам с какво им отстъпват, и защо пуешките са толкова легендарни. освен това гъшите имат един промазан слой близо до основата и направо са си като импрегнирани.



#15 Vipera berus_

Vipera berus_
  • Гости

Публикувано: 24 декември 2009 - 19:25

здравейте! тук предлагам евтин е лесен вариант за изработване на върхове за стрели с дебелина на тялото ок.5 мм, подходящи най вече за детски/стаен лък. ползвах готови клинци за подкови от най големите които намерих - №6 "зимни". работата по преправянето наистина е нищожна.

IMG_2406.jpg IMG_2410.jpg

Това мнение е редактирано от Vipera berus: 24 декември 2009 - 19:27


#16 nogarkaz_

nogarkaz_
  • Гости

Публикувано: 23 февруари 2010 - 23:43

На един склон забелязах ясен и някакъв вид вишня който са с легнли стволове (хоризонтални) и с множество прави клонки които ми се сториха подходящи за стрели само незнам колко време се сушат тези дървета мислех си да ги провеся в мазето с тежести в края за да останат прави и да изсъхнат за 2-3 седмици намазани с восък или мас.
Скоро ще съм готов със няколко върха от стомана- стоманата е средно качество - не е от най твърдите и ще ги оформя на шмиргела.
Дойно някой беше пуснал клип как се суши бамбука с горелка провери го.

#17 Vipera berus_

Vipera berus_
  • Гости

Публикувано: 24 февруари 2010 - 00:36

първо - 2-3 седмици ми се виждат много кратък период за сушене, дори и за материал за стрели. и второ - не разбрах - какво имаш предвид намазани с восък или мас?. само отрезите ли?

#18 Lord Ruthven_

Lord Ruthven_
  • Гости

Публикувано: 24 февруари 2010 - 09:26

Трето - смяташ да ползваш готови пръчки (вейки) или ще цепиш и дялкаш клоните? Първото е силно НЕпрепоръчително.
и последно - вЕрвай ми, върховете се коват много по лесно и с по-малко усилия отколкото се стържат на шмиргел.

#19 doino_57

doino_57
  • Лъкът
  • 920 мнения
  • Пол:Мъжки
  • От:Варна

Публикувано: 24 февруари 2010 - 14:53

nogarkaz ,мисля, че можеш да използваш готови саморасли вейки. Аз съм го правил и то с услех. Трябва да ги обелиш докато са сурови, нагрявай кривините на газовия котлон и ги изправяй докато са горещи. Като ги изправиш максимално, можеш да ги сушиш с тежести и без. Но от време на време ги мокри и изправяй допълнително докато изсъхнат. Ще имаш леки и много гъвкави стрели. Правил съм и от дрян (той дава прави ,тежки и тънки пръчки),но при косо стреляне към мека и рохкава почва просто изчезват под земята. Аз и трите си ги загубих за един ден по този начин.Не съм правил но мисля, че ще станат хубави от леска, защото тя дава много пръки, при това прави и леки- защото в по-голямата си част младите издьнки са кухи. Иначе това, кеоето казват колегите по-горе са абсолютно прави. Но когато човек няма машини опит, инструменти и време, това е отлично решение.
Дори спъването на експериментатора, е скок за човечеството.

#20 BorisPetrov_

BorisPetrov_
  • Гости

Публикувано: 24 февруари 2010 - 16:18

Албанските кавалджии правят кавали от ясен. Интересно е, че процеса по обработката на дървото не е толкова дълъг. Първо се отрязва зелено парче ясен с дебелина до 5-6 см. Кората не се бели. После се суши 1 месец на сухо проветриво място. Следва обгаряне на вейката до почерняване на кората, но не овъгляване - почерняване... За да изправи кривините, докато е горещо дървото се огъва с помощта на стабилно чаталесто дърво през което се промушва клончето или вейката и се напъва обратно на посоката на кривината... все едно изправяте медна тел. Важно е да се работи с ръкавици, защото дървото достига висока температура... Едва след като парчето дърво е изправено, се маха кората. Изчаква се да изстине. След това почва по-трудната част по изработката на кавала. Предполагам стрелите могат да се работят по същият начин.

Това мнение е редактирано от BorisPetrov: 24 февруари 2010 - 16:19