Към съдържанието


Снимка
- - - - -

Японският език - Nihongo


  • Please log in to reply
В темата има 125 мнения

#41 PsYhAr

PsYhAr
  • Дао
  • 174 мнения

Публикувано: 07 юли 2003 - 18:03

nashi hora sa-vikah za tqh na finalite na futbol

И аз така! :D
You can only be what you are

#42 ISTORIK

ISTORIK

    Guardian of Time

  • Дао
  • 612 мнения
  • Skype: nedelin_istorik :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:гр. Пловдив
  • БИ:ju jutsu, karate, nin jutsu...

Публикувано: 10 юли 2003 - 13:09

Епизод III

Въведение в японската цивилизация

На пръв поглед, Япония може да бъде определена като една държава, която прилича на пакет - много добре опакован, много добре рекламиран, от който, веднъж отворен, излиза един... китайски демон. Демонът, живеещ в кутията, е символ на огромното влияние, което Китай е упражнил върху Япония и което често пробива чисто японската фасада.
Тази квалификация, донякъде, е неправилна, защото китайското влияние се появява, след като Япония вече има своя собствена физиономия. Китайското влияние е така трансформирано, "по японски", че е трудно плодовете му да бъдат определени като "чужди".
Но японският контекст, японският фон, японската основа, върху които стъпва китайското влияние, не могат да бъдат открити лесно.
Това би могло да стане само чрез внимателно изследване на възникването и на развитието на японската цивилизация и култура, от гледна точка на географията, на историята, на теологията, на митологията, на философията, на историята на изкуството, на психологията...
Тогава, осъзнавaйки както чисто японските елементи, така и чуждите влияния върху японската култура, бихме могли да разберем тази цивилизация, толкова объркваща за хората от Запада, толкова разнообразна в многобройните си аспекти, толкова проникната от чужди влияния и - въпреки чуждите влияния - толкова самобитна и оригинална.
Докато съзерцаваме появата, развитието и същността на японската цивилизация, трябва да държим сметка за най - важните фактори, които я предопределят:

1. Способността за японизация на външните влияния.

2. Невъзможността да бъдат разпознати външните влияния.

3. Пренаселеност на ограничена територия (чрез изобретяването на плъзгащите се врати, японците са спестили място колкото още една Япония).

4. Населението е принудено да живее изолирано от околните континенти - Азия, Америка и Австралия, поради географските особености - Япония е съставена от острови, отвсякъде обградени с морета и океани. Отделно е принудителната 215 годишна изолация (1639 - 1854 г.) от околния свят, наложена от shoogun Iemitsu Tokugawa.

5. Японците са разкъсани:

а) между твърде рафинирана учтивост и брутално поведение,

б) между тотална подчиненост на законите, на висшестоящите, на кодекса на честта (Бушидо) и интелектуалната си независимост,

в) между желанието си да следват традицията и, едновременно с това, да възприемат всичко ново и модерно,

г) от желанието да бъдат перфектни във всичко, което вършат. По - горе, казахме вече, че за нищожни грешки, по традиция, заплащат с живота си.

д) от желанието, за минимум време, да свършът максимум работа.

е) от желанието да прикриват чувствата си във всяка ситуация.
Тази постоянна тенденция на душевно "разчекване" прави от японците

6. Хора с изключително силна нервност. Това са най - нервните хора на света. Както беше споменато, те умеят да прикриват чувствата си. Включително - и нервността си.

Те успяват да намерят отдушник в религията, в изкуствата (включително - бойните изкуства), в гражданските войни и във войните с други народи.
В действителност, зад тяхната привидна мудност, се крият учудваща бързина и невероятни рефлекси, а зад безразличието и студенината им, се крият силна емоционалност и чувствителност.
Японският воин се освобождава от своите бруталност, жестокост, грубост и суровост, така, както сваля бронята си, за да остане без защита пред разцъфването на пролетта, пред купичка ароматен чай, пред небето - при изгрев или при залез - дневно или нощно... пред рядък парфюм,пред женската красота...
Ще го видим да изработва глинен съд или оръжие, да пише нежни стихове, да рисува, да подрежда цветя, да гали кучето си, да целува жена си...

Има още фактори, които трябва да бъдат взети под внимание, когато търсим корените на японската психология. А това са:

1. Нестабилният геологически характер на Япония, честите природни катаклизми (земетресения, вулкански изригвания, цунами, проливни дъждове, дълбоки снегове, засушавания, застудявания, ураганни ветрове и горски пожари).

2. Голямата разлика в климата, както и в начина на живот. Японските острови са разпрострени върху три климатични зони - северна, смекчена и субтропична.

3. Различни етнически групи са формирали японската нация. (добър повод за нова тема)

4. Кастовото разделение на японското общество (още по - добър повод за нова тема). Това разделение е наложено от политическата необходимост.

5. Социалната организация е патриархална, още от праисторическия период!!!

6. Несъвместимостта между японското мислене и трудно адаптативният начин на неговото ИЗРАЗЯВАНЕ; чрез КИТАЙСКАТА писменост.

Всичките тези фактори, влияещи в съвкупност върху развитието на японската цивилизация, се интерпретират различно, в зависимост от различната епоха, от различните региони, от различния социално - политически контекст.

Японската цивилизация е твърде "подвижна", подвластна на многобройни завръщания към самата себе си (точно така, sic!).
Това е цивилизация, която е преживяла продължителни борби, многократно е била разрушавана, за да бъде преоткривана и пресъградена отново и отново... Япония винаги е надминавала себе си, в своята история - индивидуална или колективна, дарявайки на развитието на японската цивилизация един забележителен континюитет (непрекъснато развитие).
Това е една уникална цивилизация, в смисъл, че допреди XIX век, тя само получава, а нищо не дава: продукт на перфектна асимилация, тя постига създаването на едно твърде особено общество, прекалено егоцентрично, поставено в условия на постоянно оцеляване - както срещу природните сили, така и срещу себеподобните си; общество, което обожествява и едните, и другите!
Въпреки външните влияния, жителите на японските острови винаги са успявали да запазят начин на живот и култура, толкова далечни от тези в другите държави (вкл. в Китай и в Корея), че е било невъзможно да бъдат лесно адаптирани извън Япония.
С изключение на кратък период от японската история, Япония винаги е била отворена за други цивилизации, чужди на нейната, от които е заемала най - различни елементи, съумявайки да им осигури съвместно мирно съществуване.
В Япония, миналото винаги присъства в настоящето, японският народ е придобил своята "национална идентичност" (употребявам този термин съвсем условно! - бел. - моя.) още в началото на японската история.

Без познаване на еволюцията на различните жанрове на японското изкуство, както и на японската история, трудно ще разберем душевността на японците. Японската литература, както и другите японски изкуства, е отражение на религиозното, икономическото и социално - политическото битие на държавата.
Все пак, една цивилизация не се гради само върху история, архитектура, литература, изобразителни и бойни изкуства. Тя включва също и някакви религиозни вярвания, традиции, обичаи, приказки, легенди, митове и предания, пословици и поговорки, музика, песни, танци...
Една цивилизация е културно множество: техническо, на мисли и на действия, характеризиращи една определена държавност, еволюираща във времето. За да бъде тотално обяснена, ще са необходими цели вагони и библиотеки, препълнени с книги на тази тематика. Затова, нашето изследване на японската цивилизация е толкова кратко и прескромно, колкото сюжета е просторен и пространен, толкова несъвършено, какъвто е и авторът му, който, бидейки европеец (гайджин), не е наследник (поне - не и в ТОЗИ живот, за негово огромно съжаление и разочарование) на японските традиции и се е опитал само да ги види отстрани и отдалеч, докато повечето от тях трябва да се ЖИВЕЯТ дълго време, за да бъдат разбрани и оценени. А, за да бъдът разбрани и оценени, първо трябва да бъдат ПОЧУВСТВАНИ.

Продължението отново следва.
В следващия епизод, озаглавен "За възникването на японския език", miss Piggy ще възкликне:
"Ех, защо не живеем в V век!"...

Това мнение е редактирано от ISTORIK: 10 юли 2003 - 13:44

Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

#43 Samurai

Samurai

    Kenshi

  • Дао
  • 575 мнения
  • Пол:Мъжки
  • БИ:Кендо

Публикувано: 13 юли 2003 - 20:01

Hiragana kakto i katakana sa srichkovi azbuki sazdadeni na osnovata na kanji(vsichki simvoli na hiragana i katakana prisastvat kato takiva v kanji),s cel qponizirane na pismenostta

Iskam samo da dopulnja che kana /hiragana i katakana / v novi vremena se izpolzvat za oprostjavane na pismennosta . Edna prosta smetka . Predi vtorata svetovna vojna obrazovanite hora sa si slyzeli s okolo 20 000 kandji /jeroglifa/. Sega oficialno priznati sa 1945 kanji i oshte 284 kanji se izpolzvat za imena(lichni i mestni). Vsichki ostanali srichki se pishat s kana.

Примера си го дал- годзаймас. Ами не е "годзаймас(ъ)", ами е "гозаймас". Сигурно те учат да го произнасяш "годзАймас"- пак грешно. Нема ударение или по-точно си го раздели на срички, за да знаеш как е правилно- го-зай-мас.

Naistina si prav tova e edin dosta nespolychliv variant na Romaji.No v Amerika mogat da se namerjat naj razlichni ychebnici . V edin ot tjah s Romaji se predavat tonovete koito v japonskija sa dva.Naprimer:

oHAYOO goZAI-MAsu!.........dobro ytro
toOKYOO....................................Tokyo
toORI............................................ylica
koORI ............................................led

Az lichno predpochitam da ycha zivata rech s magnetofon ili v razgovori s japonci.A v ycilishte tyk se preminava na Kana i Kanji ot petata lekcija. No vse pak romadji e naj dobrijat pomoshtnik na ycheshtijat japonski.

Privet

P.S. Dymata Yogurt e ot turski proizhod (bih postavil edno sumnenie) i sega se izpolzva v mnogo ezici .Sreshtal sum ja v stari bulgarski knigi pod formata югурт.

#44 Onq

Onq
  • Дао
  • 2002 мнения
  • Пол:Мъжки
  • От:на майната си...
  • БИ:ГСБ

Публикувано: 14 юли 2003 - 00:51

"Priznatite" kanji sa blizo 50 000,we samurai.Za da mojesh da chetesh qponski vestnik sa ti nujni okolo 3000 osnovni kanji,ako se zanimavash s specifichna rabota(farmacevtika,injenerstvo...) ti trqbvat okolo 5000 i nagore.
Kanata se polzva dosta predi WW2.
Ulica e Doori.
A za yogurta,predstava si nqmam zashto tochno turskata duma se polzva,no predpolagam che se dalji na drugite narodi koito proizvejdat kiselo mlqko-Turkmenistan,Kazahstan...kadeto moje bi polzvat "yogurt"(tva e samo predpolojenie).A v mnogo stari balgarski knigi pishe i asker,i aver,i poturi,i mnogo drugi dumi ama tva ne gi pravi balgarski dumi

#45 Samurai

Samurai

    Kenshi

  • Дао
  • 575 мнения
  • Пол:Мъжки
  • БИ:Кендо

Публикувано: 15 юли 2003 - 06:09

"Oficialno priznati" sa kanji-te razresheni za oficialni publikacii koito s pravitelstvena zapoved ot 1980 god. sa 1945 kakto kazah. Inache si prav che dobre obrazovanite japonci znajat okolo 3000 kanji. a za tezi 50000 ne znaja. Kazvat che naj pulnijat suvremenen japonski kanji rechnik sudurza 20000 a naj pulnijat kitajski s vsichki jeroglifi bili i v ypotreba - 40000.

A za jogyrta, spomnjam si tazi teorija za chyzdicite i za chisrtotata na ezika a i za tyrcizmite. Tam kjufte beshe klucka edna bulgarska dyma ne yspjala da se plasira prodade. Tova oznachava li che kjufte e tyrska dyma. Ili stava vupros che e ot tyrski proizhod (etimologija).A zapoznat li si s proizhoda na dymata "we"?V bulgarskata armija na vuoruzenie ima ruski tankove . Tova "ruski" tankove li sa ili bulgarski?
Ne znaja a moze bi ti si prav za vsichkite tezi tyrski frenski i kakvi li ne dymi no na men imenno takuv mi haresva bulgarskijat ezik ne izmislen a normalen.Edin prijatel iskashe da mi blagodari i me pita kak e na bulgarski "thank you" az kazvam blagodarja a toj se muchi da go proiznese njakolko puti i az se setih za mersi i my go kazah a toj tova e frenska dyma....... e i.....

#46 PsYhAr

PsYhAr
  • Дао
  • 174 мнения

Публикувано: 16 юли 2003 - 19:57

Абе Самурай, гледай следващият път да се изразиш по-добре, щото човек би си помислил, че искаш да кажеш, че нашия език е "измислен" (а то и думата дето използваш е толкоз смешна и двусмислена, че няма накъде. Може би имаш предвид "изкуствен"?) ;) А ако наистина го мислиш, просто няма какво да си говорим повече.

Иначе съм съгласен, че сега да хукнем да измисляме думи за вече отдавна вкоренилите се в съзнанието ни чуждици- много смисъл няма. Особено, ако са глупости от сорта на "драсни-пални клечица" или "гъзовейка" ;D Но колкото по-малко чуждици- толкова по-добре. Езика ни е достатъчно "красив", а и е пригоден за нас. Не като французите да кълчат латинския и после да изговарят 4 звука, а да ги изписват с 10 букви, или като английският- произход 50% немски и 30% френски, нали? ;)

Поздрави,

PsY

Това мнение е редактирано от PsYhAr: 16 юли 2003 - 19:59

You can only be what you are

#47 ISTORIK

ISTORIK

    Guardian of Time

  • Дао
  • 612 мнения
  • Skype: nedelin_istorik :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:гр. Пловдив
  • БИ:ju jutsu, karate, nin jutsu...

Публикувано: 16 юли 2003 - 22:19

За формирането на японската писменост

Японският език щеше да бъде по - лесен за изучаване, ако през VI век будистки монаси не бяха пристигнали в японския архипелаг, донасяйки със себе си китайската писменост (заедно с
китайската цивилизация, доста развита в тази епоха). Не разполагайки дотогава с писменост, Япония, естествено, приема китайската (така, както и цивилизацията на Западна Европа, чрез посредничеството на древните римляни, възприема писмеността и езика на племето латини). Но, след като се оказва, че китайските йероглифи не изразяват само звукове (както кирилицата, латиницата или глаголицата), а всеки от тях символизира и някакво понятие (дърво, книга, гора, човек, почивка, планина, светлина, река...), тоест - цяла дума, японците възприемат ЕДНОВРЕМЕННО и произношението, и значението на тези знакове. И ние щяхме да постъпим по този начин, ако китайската писменост беше първата, с която се запознаваме. Но японският език се адаптира трудно, защото е аглутинативен език (език на срички, които се прилепват една към друга, наставки - към корена на думата, каквито езици са унгарски и турски, да речем), докато китайският е съставен от от непроменящи се думи. Една китайска дума, според своето място във фразата (изречението), може да изпълнява различни синтактични функции: подлог, сказуемо, допълнение,
oпределение. Но може да бъде, от морфологична гледна точка, също така, съществително или прилагателно име, глагол или... междуметие.
Но в японския, както и във френския език, глаголът е
глагол, прилагателното име - прилагателно име, а съществителното - съществително. Може дa се кaже, че китайският език е по - близък до английския, отколкото до японския, макар китайската писменост
да е обща за двата народа, както и известно количество думи и понятия (за справка - т.н. фринглиш - смесица от английски с френски, употребявана в териториите, където се е водела Сто годишната война м/у Англия и Франция /1377 - 1453/). Японският език е близък с монголския, с татарския и с другите тюркски езици, но и с езиците на Полинезия и Малайзия. На граматично ниво, японският учудващо прилича на... корейския, но двата езика се различават по произношението.

В следващия епизод, мiss Piggy ще каже:
"Уф, ама никой не ме разбира! Все едно, им говоря на йероглифи!".
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

#48 Han Omurtag_

Han Omurtag_
  • Гости

Публикувано: 16 юли 2003 - 23:26

Уффф... нищо не разбрах... и защо беше цялата тази дандания?! :confused: за езика?

японски, китайски...на баба ми опинците...

#49 ISTORIK

ISTORIK

    Guardian of Time

  • Дао
  • 612 мнения
  • Skype: nedelin_istorik :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:гр. Пловдив
  • БИ:ju jutsu, karate, nin jutsu...

Публикувано: 16 юли 2003 - 23:33

Kakva dandaniya?
Ti kakvo ochakvash - da vi BOMBARDIRAM s dumi i izrecheniya?
I tova shte stane, burzash li za nyakade?
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

#50 Han Omurtag_

Han Omurtag_
  • Гости

Публикувано: 17 юли 2003 - 03:07

Е добре де. Интересно е, не знаех за 6-ти век и китайците. Просто като ги гледам тука нашите японци и китайци - ами като ги помоля да ми обяснят накое просто правило и те горките дори не знаят как пишат и говорят. а един китаец направо си заяви, че не може да пише на китайски и тва е. Само може да чете. Абе хлопа им нещо на тия азиатци главата... Те затва са толкоз добри в БИ, щото тая писменост ги отказва от всякакво учулище и блъскат кунг-фу по цял ден :D

#51 ISTORIK

ISTORIK

    Guardian of Time

  • Дао
  • 612 мнения
  • Skype: nedelin_istorik :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:гр. Пловдив
  • БИ:ju jutsu, karate, nin jutsu...

Публикувано: 17 юли 2003 - 03:21

Mnogo nastrani izmestvat nyakoi hora temata... Chudya se nakude i zashto durpat temata...
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

#52 ISTORIK

ISTORIK

    Guardian of Time

  • Дао
  • 612 мнения
  • Skype: nedelin_istorik :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:гр. Пловдив
  • БИ:ju jutsu, karate, nin jutsu...

Публикувано: 21 юли 2003 - 14:58

Ключови термини
в раздел:
-японската фортификация
през среднивековието


В началото бе кулата. По - късно, кулата порастна, функциите й се увеличиха и тя се превърна в донжон. Кулата и донжонът се превърнаха в неразделна част от замъка. И нищо не се случи, без кулата и донжона.
Понякога, различните пътища водят до един и същи замък или до една и съща кула.
Няма феодален замък, без донжон.


ФОРТИФИКАЦИЯ

дай теншу - голям, главен донжон. Донжонът е най - високата и най - добре укрепена кула, последно убежище на феодала. Тази кула е многоетажна (3 до 8 етажа, в средновековна България - XII - XV век), многофункционална, често е изолирана със самостоятелен ров. Кулата е независима от крепостната стена, често в подземието й има таен ходник, извеждащ защитниците далеч зад редиците на обсадителите. Ако липсва камина, донжонът не е пригоден за жилище.

дайдокоро ягура - кула - кухня/готварница, където се приготвяла храната на гарнизона в замъка. Повечето кули - готварници са ситуирани в близост до донжона - теншу.

демару - същото къто умадаши*, но по - голямо

дои - вал (от латински - валлум) стена от пръст (земя)

доротабори - ров с тиня и кал в него

доруи - форт, укрепление, обградено със стена от пръст (земя), всъщност - вал. Наклонът на тази стена е по - малък от този на каменната.

идо - но ягура - кула на кладенеца
(кладенците са имали хидрофобна /т. е. - водонепропусклива/ замазка.)

иккоку ичиджоо - но сеи - закон (от 1615 г.) на бакуфу*, забраняващ наличието на повече от един замък в област.

инубашири - “улица на кучето”; това е стръмнина, извеждаща до покрайнините на замъка. Или е наклона на външната стена на укрепения замук. (?!)

иримоя - вид покривна конструкция, чийто лиценз (!) принадлежи на корейските храмове

ишигаки - каменната основа на донжона; стените й са с наклон по - голям от 45

ишиотоши - машикули (от френски - маше/екразе + куле - дъвча/мачкам и изтичам) - конзолно наддаване; сводест отвор върху зидовете на крепостните съоръжения (стена, кула, балкон) с отвори в пода; служат за изливане на врящи течности (вода, масло, смола, желязо) и пускане на каменни ядра, на запалени факли и др. върху нападателите.

кабукимон - малка дървена порта, без покрив

канаме - но ягура - кула, в която има водоизточник или цистерна (щерна) за вода

карабори - сух ров около замъка

карамете - задната част, тилът на замъка

карахафу - фронтон, оформен като челюстите на тигър, имащ китайски произход

катомадо - прозорец, употребяван в храмовото строителство

когучи - порталният комплекс на замъка

коораймон - порта с островърх завършек на покрива, характерна за стила “Коораи” (име на държава на корейския полуостров през 17 век)

кучи - вход

масугата - барбакан (от арабски, барбак канех) - 1. издадени напред големи полукругли уширения на крепостните стени с бойници; 2. малка крепост с кръгла форма, разположена пред или встрани от градската порта, осигуряваща й допълнителна защита. 3. декоративно оформени улеи за оттичане на дъждовната вода от сгради и съоръжения.

мизубори - ров, пълен с вода, обграждащ замъка

мизуягура - водна кула

мон - порта

мон - ягура - кула - порта (гейт хауз)

мушабашири - “уличка на самурая”

ни - но мару (ниномару?) - втора крепостна стена

науабари - план на замъка

омоте готен - главна резиденция

ооте мон - портал

роокабаши - мост с покрив, оформен като галерия

рьоохо гайхеки - стена пред крепостната такава и по - ниска от нея; протейхизма

сама - малко прозорче, бойница, през което се обстрелва противника, примерно:

язама - с лък

теппоозама - с пушка или с мускет

тайхоозама - с оръдие

ишизама - с камъни

сан - но мару - трета крепостна стена

сарашиягура - наблюдателна кула

сая - бойна пътека (зад зъберите), зад “короната” на крепостния зид

сейроо - дървена квадратна кула, обикновено, елемент от корабната фортификация (да, на корабите)

сумиягура - ъглова кула на укрепения замък

сутебори - изоставен ров

тайко ягура - “кула на барабана”; наблюдателна и сигнална кула, от която се отчитало времето и се съобщавал часът

тамон ягура - продълговата кула

умадаши - предмостово укрепление, подсилващо защитата на порталния комплекс. Порталният комплекс е съставен от подвижен мост, порти, падаща решетка - катаракта, пропугнакулум, кулите, защитаващи портата и т.н.

ура мон - задна врата, заден вход

Фуджими ягура - кула за съзерцаване на планината Фуджи (всъщност, Фуджи е вулкан)

ханебаши - подвижен мост (фортификационен елемент от порталния комплекс), който може да бъде вдигнат, при наближаване на противникови армии.

хонмару (хон мару?) - първа, външна стена, външен крепостен зид

цукими ягура - кула за астрономически наблюдения на Луната

шачи - митично животно, сфинкс с тяло на орк (?!) и с глава на тигър, с чиято фигура са украсявани хребетиете на покривните конструкции

шоо теншу - малък донжон

ягура - кула
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

#53 ISTORIK

ISTORIK

    Guardian of Time

  • Дао
  • 612 мнения
  • Skype: nedelin_istorik :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:гр. Пловдив
  • БИ:ju jutsu, karate, nin jutsu...

Публикувано: 21 юли 2003 - 15:00

Ключови термини
в раздел:
-средновековна култура и цивилизация
на Япония

КУЛТУРА И ЦИВИЛИЗАЦИЯ


айну - народност, предполага се, от сибирски произход, понастоящем, живееща на Курилските острови, на остров Сахалин и на остров Хоккайдоо. Рядкост са тези от тях, които не са се смесили с японците и са запазили своите обичаи, своя език, своята култура. По традиция, айну са ловци, но сега преобладаващата част от тях са уседнало земедалско население или строителни работници. Религията им е анимистична, а най - важното животно в религиозния им пантеон е мечката. Тя е техният тотем (животно - закрилник). В Япония ги наричат още ебису, емису и Езо (последното е старо име на Хоккайдоо). Или малко по - абстрактното: варварите от Север (това - през средновековието).

Аматерасу - богиня на Слънцето, чието светилище се намира в Исе. Според поверието, тя е родоначалник на японската императорска династия.

ашигару - “леки крака”; лека пехота. Това не са точно самураи. След въвеждането на огнестрелното оръжие във военната тактика в Япония, ашигару стават по - важна част от армиите, отколкото, дотогава, била конницата.
Айкокушин - любов към Родината

асахи (аса Хи?) - изгряващото Слънце

Бакуфу - “правителство на палатката”, това е военното правителство на Йоритомо Минамото, установено в Камакура през 1185 г. (По същото време, в България, братята Асеневци подготвят въстание срещу Византия). Съвсем скоро, управлението преминава в ръцете на различни фамилии - Хооджоо, Ашикага и Токугауа. През 1868 г. властта на бакуфу преминава в ръцете на императора. (А в БГ църковно - националната борба е в разгара си.)

биуа - хоши - пътувъщи слепи свещеници, нещо като трубадурите, разказващи легенди и истории (като “Хейке моногатари”), акомпанирайки си с биуа, нещо като лира.

бугьоо - комисари, териториални администратори по време на управлението на шоогуните от рода Токугауа

будизъм - религията на Буда, разпространена в Япония в 548 г. от китайски монаси, дошли от корейското царство Пекче

буши - “благородник в доспехи”, рицар (етимологически, конник = рицар), член на военната аристокрация. Терминът описва самураите преди епохата Едо (епоха, когато Едо - това е старото име на Тоокьоо - става столица). Терминът “самурай” е по - рядко употребяван от историците за описване на воините допреди епохата Едо.

Бушидоо (Буши Доо?) - “Път на воина” (буши или самурай). Код на самурайското рицарство, почиващ върху абсолютната верност, лоялността към сюзерена (господаря), презирането на Смъртта, водещо до ритуално самоубийство (харакири/сеппуку), в случай на безчестие, както и върху абсолютното себевладеене и самоконтрол. Терминът, възникнал в епохата Едо, описва моралните и физическите качества, принадлежащи на самураите.

Чоо - мярка за площ, = 0,99 ха.

Чоонин - “обитател на града, на ‘бург’ - а’’ - терминът описва кастата на градските търговци в епохата Едо.

конфуцианство - морална и политическа доктрина на китайския философ Конфуций (Кун Фу Цу/Цзъ/Цзе, където цзъ означава учител), живял в годините 551 - 479 пр. Р, Хр. Лоялността към древните традиции, наложени от обредите и уважението към родителите и наложения социален ред са основни положения в тази доктрина. Продължител на учението на Конфуций е един от учениците му -
Мен Цзъ - който пръв защитава правото на населението да се бунтува срещу лошото управление на владетеля. В Япония, неоконфуцианството, навлязло там в епохата Токугауа, циментира идеологията на новото управление на шоогун - а. (Добър повод за нова тема!)

даймьоо - “велико име” - това са васалите на шоогун* - а. Те притежават доход от 10 000 коку*. Всред тях се различават множество категории, от гледна точка на степента им на близост с централната власт.
Дай Нихон - Велика Япония

Дазайфу - обособена, от фортификационно гледище, област в Кюушуу
в VII век

Дешима - търговски център, отпуснат на холандците в 1653 г., разположен на остров, в близост до пристанището Нагасаки.

Едо - старото име на Тоокьоо, до началото на епохата Мейджи - 1868 г. Столицата на шоогуните се превръща, в 18 век, едновременно, в най - големия град на света, както и в културен и икономически център на Япония, две функции, които Градът си поделя с другите два центъра - Оосака и Кьоотоо (бивша столица, както Нара). Тази културна, икономическа и демографска тежест превръща ТОЗИ град в столица на Япония в 1868 година. Така е и досега. (Последното изречение е често употребявано в “Именик на българските ханове”.)

езо - архаично наименовение на аборигенски племена, обитаващи източната част на остров Хоншуу и прогонени на север от японските племена, които били по - развити от тях.

фусума - подвижна плъзгаща се преграда

гейша - “личност, практикуваща Изкуствата”, експерт в различните изкуства, в това число - и бойни, тя одухотворява, чрез своята красота и с артистичните си таланти събиранията на мъжете. Скъпоплатени компанйонки, (понякога - и куртизанки), владеещи “висшия пилотаж” на професията. Първите гейши са били мъже (!!). Значението на този термин се изражда и сега често се използва, просто за обозначение на проститутка. (“Това е вярно, но не е така”.)

гайджин - чужденец, иностранец

Генроо - “Старите” - олигарси, конституиращи затворената група на дуржавните мъже, които монополизират висшите административни постове, в началото на епохата Мейджи.

Гион - квартал на “удоволствията” в Кьоотоо, където били обучaвaни младите момичета в професията на гейшата.

Гири - Система от взаимни задължения към родителите и обществото, характеризирани като “дълг” и “добродетели”. Относно самураите, става дума за техния “дълг”, който те имат към своя господар - сюзерен.

гокенин - директен/пряк васал на шоогун - а

Госанке - трите клона на рода (фамилията) Токугауа, измежду които ще бъде избран наследникът на шоогун - а, в случай, че последният няма наследници.

хакка - “бялата опасност”. На Запад, еквивалентът на това понятие е “жълтата опасност”.

хайку - кратка “поема” от 27 срички, описваща (възстановявайки) някакво чувство, някакво усещане, някаква асоциация, инспирирани у автора от някаква краткотрайна сцена, често - природен феномен или действие на животно, птица, насекомо… (Подробности и примери - в съответния раздел на форума)

хан - феодално владение, имение, “фиеф”, поземлена (недвижима) собственост на един даймьоо в епохата Токугауа. (В Османската империя земята е била разделена по доход, който носи годишно, на: тимар, зиамет и хас, които били давани на спахиите - лека конница, за времето на военната им служба в армиите на султана.)

харагей - взаимодействието, комуникацията между вътресните органи

хара - кири - “корем/стомах режа” = сеппуку* (“режа корем/стомах”, но с друго произношение на разменените канжи*)

хатамото - знаменосци в японските средновековни армии. Знамето е прикрепено към бронята на войника и не му пречи в боя. (Можете да ги видите в играта “Шоогун”.) Преки васали на шоогуните от рода Токугауа.

Хеян - кьоо - “столица на мира” - старото име на Кьоотоо, резиденция на императора и на неговия двор. Епохата (794 - 1185), дала името си на този град, е епоха на блестящо културно развитие и на доминацията на рода Фуджиуара в политическия живот.

хинин - “не - хора” (да не се смесва с “не - мъртви”!). Това са хора, поставени извън кастовата система в Япония. Кастовото разделение в Япония не е както в Индия, където кастите са над 3 000. Към “не - хората” спадат нинжа, разбойниците, просяците, проститутките, буклукчиите, касапите, и актьорите, понякога - дори и чужденците.

Хи - но мару - националното знаме на Япония с Изгряващото Слънце, една от инсигниите (символите) на японската държавност. Наложено е с императорски декрет от 27. 01. 1870. В епохата на гражданските войни, множество даймьоо употребяват знамена с тази емблема или подобна на нея.

хирагана + катакана - писмени знакове с фонетична стойност. Първата азбука е по - обла, а втората е по - ръбата. С хирагана се обозначават домашните думи (т.е. - чисто японските) и граматичните елементи, а с катакана - чуждиците и заемките в японския език. До епохата Мейджи, мъжете в Япония ползват китайските йероглифи - канджи, докато хирагана се употребява от жените. Понастоящем, в Япония, при писане, се употребяват едновременно канджи, хирагана, катакана и ромаджи (латиница). Този факт, от една страна, обогатява японския език и начина на изразяване на японците, но, от друга страна, затруднява изучаването на японския език. Някои японски езиковеди - пуристи (борци за чистотата на езика и на азбуката) заклеймяват все по - честата употреба на катакана за обозначаване на домашните думи. Във Франция, например, има проблем с прекомерната употреба на чуждици от английски произход (последица от 100 годишната война, както и от двете световни войни). Примери: “notre teacher”, вместо “notre professeur” или “avec une grande speed”, вместо “аvec unе grandе vitessе”…

хякушоо - “100 - те фамилни имена”. Терминът (през VII и VIII век), обозначава всички свободни граждани, обложени с данък и притежаващи фамилно име, за разлика от робите. Парадоксално, в VVII век, същата дума вече означава “селянин”. В тази епоха, селяните нямат право на фамилно име. Тази семантична трансформация (промяна на значението) се дулжи на факта, че съмураите от нисшата военна каста били, същевременно, и земеделци.

ие - къща, домакинство, убежище. (Да не се бърка с “ийе” = не!)

Икко - будистка секта

джиейтай - сили за самозащита (?!), опълчение

джинмяку - мрежа от лични връзки

Джинму Тен - но о - първият японски император (ок. 660 г. пр. Р. Хр.), произхождащ от богинята Аматерасу*

джоокамачи - “градът в подножието на замъка”; град, възникнал около замък (Замъкът играе ролята на градообразуващ фактор.)

джоорури - драми, които били изпявани, в съпровод на шамисен*

Кабуки - жанр на японския народен театър, където появата на актриси бива забранена през 1630 г., а женските роли, оттогава, се изпълнйъвът от мъже.

ками - божествени сили на природата, духове

камиказе - “вятърът, изпратен от боговете”, “божествен вятър” - тайфунът, разрушил през 1281 г. монголската флота, атакувала Япония.

канджи - китайската йероглифна писменост, приета от японците. Понятията, означени с канджи остават същите, но се променя произношението
(Пример: “Шао Лин” се чете “Шоринжи”).

канпаку - регнт на младия император, надминал детската си възраст. Титла (и длъжност), създадени от фамилията Фуджиуара, за да продължи техният представител да бъде регент на не - малолетния вече император И, за да продължи да управлява страната от Негово име.

катана - дългият самурайски меч (известни оръжейни майстори са Масамуне и Мурамаса)

катанагари - конфискация на хладното оръжие от селяните, защото носенето и употребата му са разрешени само на самураите.

казоку кокка - “държава - семейство”; верността към Небесния Император (Тен - но о) е продължение на синовния дълг.

кен - меч, съвсем общо понятие

кейбацу - мрежа от семейни (роднински???) връзки

Кйоику чокуго - имперска заповед за насоките на образованието
от 1890 г.

Коку - Държава, Нация , Родина, Татковина (кое от всичко ТОВА?)

кокусанка - японизация

кемпейтай - услуги, свързани със сигурността (сецуритй сервице)

Кимигайо - Националният Химн на Япония (текстът пожелава дълголетие на императора, нещо в стил: “Боже, царя ни пази!”) Думите са от едно стихотворение в стил хайку* от 6 век. Всяка строфа се рецитира/пее по 2 пъти.
Наложен е в 1888. Има 3 варианта на музиката към текста: 1. На Джон Фентън, 2. На Хиромори Хаяши, 3. На Франц Екерт.

кофун - погребения в големи гробници - могили, дали името си на един от най - ранните периоди от японската история (3 - 7 век)

коку - мярка за ориз, = 180 литри (не литра!!! Справка - икономическата история на Византия)

мачи - градски сектор. Пример - самураймачи (сектор на самураите), чоонинмачи (сектор на търговците и занаятчиите), терамачи (сектор на храмовете)

Мейджи - епоха от японската история (1868 - 1912). Името на тази епоха принадлежи на императора, управлявал през този период. Тоест, императорът (по - скоро - името му!) става епоним (название на цяла епоха). (В случая, епохата завършва с Първата Балканска Война.)

Мейджи ишин - Ренесанса, Възраждането на Мейджи

минзоку - народ, народност, нация, раса (?)

мичи - министър на индустрията (тежката промишленост) и на външната търговия

монбушо - министър на образованието (от 1871 г. нататък), традиционалист и консерватор

наймушо - вътрешен министър, вследствие на американската окупация на Япония (1945 - 1952 г.)

немауаши - “събиръне на корените” - преди да вземат важно решение, шефовете на предприятията събират своя персонал на съвет

Нихон + Ниппон - автохтонни (местни) названия на Япония

нихонжин - рон - теория на японизацията, японщината, въобще - на всичко японско

Нихон Шоки - съставен през 720 г., (наред с Коджики), това е един
от най - древните исторически извори за японската история, в тези анали
(от латински - анналес - годишници) се разказва за космогонията (произхода на света) и за създаването на Япония.

Никкьосо - Синдикат на Прогресивните Учители, създаден в 1947 г.

нингенкокухо - съкровище на живото изкуство (???)

нинжа то - мечът, употребяван от легендарните нинжа

“Ни тен - ичи рю” - “Две небеса - една школа” - име на школата по кендо на Мусаши Миямото, който преподавал техники с два меча - дулгия (катана) и късия (уакизаши)

Ноо - лирически жанр на японския театър от XVI век

нушу - тайнопис на китайските жени (секретна, кодирана азбука)

обан - “голяма ротация” (обръщане, обиколка, завъртане) - караулна служба в столицата и в императорския дворец. Тази своеобразна императорска гвардия била публична, членовете й се набирали измежду мъжете, физически здрави, годни да носят оръжие и преминали военното си обучение. Това народно опълчение получава нова роля, с оглед на монголската опасност, и е пратено в помощ на граничните войски.

рангаку - холандската медицинска наука, изучавана от японците, чрез посредничеството на холандските мисионери и търговци, настанени в Дешима*.

Ринкйошин - комисия, създадена в 1984 г., за да преразгледа японската образователна система и да предложи идеи за реформи и актуализации в тази област. (Терминът не бива да се бърка с шинкиокушинкай.)

роонин - самурай без господар, скитащ, докато си намери нов такъв. Често, роонин - ите ставали разбойници, нинжа или преподаватели по бойни или други изкуства (кой каквото е овладял), докато стабилизират финансовото си положение.

саке - ракия от ориз + малц, обикновено със 16 алкохолно съдържание.

самурай - “този, който служи”, служащ, служител (но не и - слуга!). Японски воин, който има свой господар. Когато го загуби, автоматично се превръща в роонин*.

сеппуку - “режа корем” - в Европа е познато като хара - кири*. Това е ритуалното самоубийство на самураите (жените им също били самураи), практикувано чрез разпаряне на стомаха с късия меч (уакизаши), който бил предназначен: 1. за бой с по - нисши противници, 2. за бой с повече на брой противници (в комбинация с дългийъ меч - катана), 3. за самоубиване.
Разбира се, за да не се мъчи, самоубиващият се самурай има право на секундант, това е неговият помощник (прийтел, колега, подчинен), който, в уречен момент, му отсича главата, за да му спести мъките. Неведнъж, на самоубийците им се е налагало да се съмоубият, без наличие на секундант или секундантът им е бил забраняван, при голямо провинение. Ритуалното самоубийство е възможност за самурая да покаже той своята смелост, своето презрение към Смъртта, да измие обида от името на своя род (фамилното име), да изкаже несъглъсие с по - висша инстанция, да избегне изтезания при разпит или при наказание, което го очаква.

шамисен - вид мандолина с 3 струни, от филипински произход; инструментът нъвлиза в Япония в 16 век.

шимагуни - Остров - държава

шинджури - новите/младите поколения

шин коку - държава, избрана от боговете

шинтоо - “животът на боговете”, ансамбъл от анимистични вярвания на японците, важно място заема култа към душите на предците. Това е, по - скоро, религия на култове и обреди, отколкото на догми. Тези обреди се изпълнйъвът на големите празници, наречени “мацури”. Признаването на шинтоо за държавна религия на империята, донася на тази религия определена структура, която й липсва в началото. По - голяма структурализация настъпва в шинтоо, вследствие от контактите му с будизма. Разликата между тези две религии е във факта, че будизма използва храмове, а шинтоо-изма разполага само със светилища.

Шоогун - съкращение от “Сей - и - тайшоогун” (Генерал, предводител на армията срещу варварите на север), титла, носена от военните, които успели в XIII век да съсредоточат в ръцете си военната, политическата и икономическата власт.

шооджи - преграда от полупрозрачна хартия

Шушин - морално предписание, основано на култа към дома на императора.

сумоо - много древно японско бойно изкуство - борба

суутра - свещени будистки текстове, касаещи догмите, ритуалите и организацията на храмовете

тайкун - този термин описва шоогун - а в международните му политика. Терминът се среща в западната литература в периода 16 - 19 век.

татами - сламена рогозка; с такива рогозки били покривани подовете на японските къщи

тенкан - възможност за промени

Тенноо - “синът на Небето”, “Небесният суверен” (тен - небе + оо - суверен, господар). Някога, европейците употребявали термина “микадо” - великата порта/врата.

Тенносеи - имперската система на държавно управление.

токонома - ниша в стената на японските къщи, украсена с икебана, с картина или с някакъв калиграфски текст (някаква премъдрост)

Токугауа - името на последната шоогунска династия. Родът, управлявал Япония в периода 1600/1603 - 1868 г. Името става епоним на периода, наред с името на столицата Едо*

тории - свещен портик (малка порта), вход към шунтоистко светилище.

учи - “ние” (хората от вътрешността на страната), противопоставено
на “сото” - “те” (другите, чужденците, иностранците, гайджин)

wа - хармония, мир

ячи - резиденция на важните гокенин* в Камакура, чието местонахождение им позволява да отиват редовно на посещение при своя господар - шоогуна.

Якуза - терминът, произхождащ от някаква хазартна игра със зарчета, характеризира изметта на японското общество, което, по примера на китайските “триади”, се организира в мафия (престъпно братство). Романите, филмите и електронните игри, опитвайки се да превърнат якуза в новите самураи на XX - XXI век, са създали множество митологеми около тях, които обаче нямат нищо общо с реалността.

Ямато - името на старояпонско царство, с център град Нара (V - VI век). Това име символизира есенцията на японската култура и цивилизация, както и носталгията към древна Япония. Оттук - и националистичния баласт, с който е семантично пренатоварено.

Яшики - име дадено на резиденциите на даймьоо в Едо.

Ясукуни жинжа - светилище, обречено на култа към умрелите за Родината, ситуирано в Тоокьоо

Йошиуара - известен квартал на проститутките в Едо*

Зайбацу - обединение на японски предприятия до 1945 г., закрито по време на американската окупация на Япония, след Втората Световна Война.

зайке - “селска къща” или “селско семейство” - основна данъчна единица през средновековието. Има разлика в големината на плащаните данъци, в сравнение с “ие”* или с “яшики”, които принадлежат на феодалната класа.

Закаи - светът нa бизнеса.

зазен - медитативна поза на седеж в Зен будизма

Зен - медитативен будизъм. Има нещо общо с византийския исихазъм (медитативно православие)

Зенгакурен - студентски синдикат, ссъздаден в 1948 г., еволюирал постепенно към крайно дяснато политическо пространство И към груби физически самораправи с опонентите. Бил е най - активен в края на 60 - те и през 70 - те години на XX век.
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

#54 ISTORIK

ISTORIK

    Guardian of Time

  • Дао
  • 612 мнения
  • Skype: nedelin_istorik :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:гр. Пловдив
  • БИ:ju jutsu, karate, nin jutsu...

Публикувано: 24 юли 2003 - 16:53

Япония има над 120 милионно население и 99% от населението говори на един език. Това означава, че японският език е шестият най-използван език в света. Въпреки това, той не се говори почти никъде другаде извън Япония.
Има много теории за произхода на японския език. Някои учени твърдят, че той е сходен с турския и монголския, а близостта на синтаксиса му с корейския език е всепризната. Доказано е, че морфологията и речниковият състав на езика са били повлияни в древността от малайските и полинезийските езици .
Японската писменост произхожда от Китай, въпреки че двата езика са напълно различни. Към китайското писмо, въведено през V или VI век били прибавени още два вида фонетично писмо, произхождащи от китайските йероглифи хирагана и катакана.
Много от диалектите все още се използват. Докато стандартният японски, произхождащ от токийското наречие, постепенно се разпространява в цялата страна чрез радиото, телевизията и киното, диалектите от Киото и Осака продължават да имат висок обществен статут в тези области и се говорят от много хора.
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

#55 Onq

Onq
  • Дао
  • 2002 мнения
  • Пол:Мъжки
  • От:на майната си...
  • БИ:ГСБ

Публикувано: 25 юли 2003 - 00:39

jieitai se naricha J armiqta sega(abreviatura kato BNA)
sake e vino,a ne rakiq(dori pecheli mejdunarodna nagrada v Ispaniq za vino)
ya-ku-za(8-9-3),kombinaciq zarovete v hazartna igra.vsashtnost vsichki filmi za yakuza sa sponsorirani ot samite tqh :D
zaibatsu-chovek,nachelo na moshtna finansova i ikonomicheska grupirovka,mnogo chesto v sastoqnie da upravlqva polit.partiite.realnite gospodari na Japan dori i do dnes(Mммм,Илия Павлов?)

#56 Instant_Soul

Instant_Soul

    The Errant

  • Дао
  • 83 мнения
  • От:Русе
  • БИ:Aikido

Публикувано: 31 юли 2003 - 15:46

Тази тема е мно-о-о-о-го интересна!!! :chinese:
Радвам се, че има кой да я поддържа. Ценя страшно много положените усилия :D
Изчетох всичко !

Имам една молба ... като се пише някоя от думите, нека тя да е на кирилица, за да не се пораждат двусмислици :wacko: при четене, защото както и вие на няколко пъти сте уточнявали има много НЕправилни произношения.
А на мен не ми е все едно дали ръся глупости :D да не говорим, че е кофти човек за заучи нещо и после да започне да прекарва времето си само в корекции ....

Поздрави

П.П. ако английският ви е долу-горе сносен вижте това http://www.oren.jp/japan.htm

Това мнение е редактирано от Instant_Soul: 31 юли 2003 - 15:49

"Опознай себе си" - Instant_Soul©

#57 ISTORIK

ISTORIK

    Guardian of Time

  • Дао
  • 612 мнения
  • Skype: nedelin_istorik :: чат
  • Пол:Мъжки
  • От:гр. Пловдив
  • БИ:ju jutsu, karate, nin jutsu...

Публикувано: 31 юли 2003 - 20:16

Instant Soul napisa za NAS (za mene, be!):

Здрасти, Историк,

Четох постингите ти в темата за Японския език и едно нещенце ми направи огромно впечатление - това, че хара-кири и сепуку се свеждат под общ знаменател. Реших, че може би аз греша и да ти кажа доста се порових из нет-а; Наистина понятията на много места се използват равноправно или се отчитат като две наименования на едно и също нещо, а имено достоен начин за прекратяване на собствения си живот при опетнено име /т.е. непоправима грешка според техните разбирания и пр./
Обаче разлика между харакири /хара-кири/ и сепуку има и тя се състои в следното:
При харакири самураят счита, че е достатъчно силен и знае как трябва да умре, за това секундантът /кайшаку ?/ не му отрязва главата докато не бъде направен разрезът на стомаха /обикновено един отляво на дясно, последван от втори отдолу нагоре - на кръст/ Чак след това главата му бива отделена от раменете за да се прекрати агонията му. До колкото знам харакири се прави само от мъже.
Сепуку е достоен начин за жена-самурай да умре, при сепуку според различните източници, които четох, или се прерязват вените/артериите на врата, или ножът се забива в гръкляна;
Сепуку като наименование се използва и при ритуал подобен на харакири, но при които самураят няма смелост да си разпори стомаха /или се опасява, че ако го стори ще изрази на лицето си по някакъв начин болката и това ще го посрами/ затова в момента, в който той се пресегне за меча си секундантът му отсича главата.

Това мислех да ти го напиша уж накратко и без подробности, а то виж какво излезе
Както и да е дано ти е било интересно да го прочетеш - единствената ми мисъл бе, че харакири се счита за много по-достойно от сепуку /разбира се при мъж, жената няма избор - тя си прави сепуку/

Поздрави

Merci za sayta!
Postnah go i v http://anime.ludost.net/
Tam imam vazmojnost da popravyam i da dobavyam novo info v postovete si.

Za podrobnosti, vij tam...
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

#58 PAX

PAX
  • Дао
  • 899 мнения

Публикувано: 01 август 2003 - 08:50

Много странно разминаване се получава между твоето обяснение за сепуки и харакири и това, което аз съм чел. Естествено, аз не съм историк и съм чел само за обща култура, та е много вероятно да греша, но все пак моята информация е следната:

Истинският термин е сепуку, независимо дали става дума за мъж или жена, за използуване на асистент или самостоятелно самоубийство. Терминът харакири бил измислен от белите хора, и имал отрицателен заряд за японците. В превод означавал нещо като срязване на щкембето и японците никога не го употребявали помежду си. Добил е гражданственост от филмите и книгите за самураи (писани и снимани от бели или за бели).

Надявам се, че някой специалист може да внесе яснота в тези различия. Или Оня може да попита някой знаещ, нали е в Токио. Това ще реши проблема най-лесно.

#59 Instant_Soul

Instant_Soul

    The Errant

  • Дао
  • 83 мнения
  • От:Русе
  • БИ:Aikido

Публикувано: 01 август 2003 - 09:25

Разликата за сепуку и харакири е описана на база това, което открих в Inet. Прочетох не една статия.
Ако някой наистина може да открие достоверен източник ще се радвам и аз да се внесе яснота в двете понятия.

Иначе Pax на мен лично ми се струва малко странничко японка дума да се употребва от "белите хора" като наименование на нещо /от яп. хара - стомах, коремната област; кири - разрязвам, сцепвам/. В смисъл, ако "белите хора" са измислили собствено наименование на ритуалното самоубийство, съмняваме японският му произход, те по-скоро биха използвали английски, френски, испански, португалски и т.н. наименования или словосъчетания или поне така би било логично.
Както и ние викаме на германците "немци", но това не е тяхна думичка.

Може обаче и да греша, трябва някой на ТИ с японските традиции да каже.

Това мнение е редактирано от Instant_Soul: 01 август 2003 - 09:26

"Опознай себе си" - Instant_Soul©

#60 PAX

PAX
  • Дао
  • 899 мнения

Публикувано: 01 август 2003 - 11:11

Причината е друга. Белите хора са били поразени от този обичай и са имали нужда да го назовават някак си за да го опишат. И естествено е да го назоват така, че да звучи японски. Не върви в къщи да кажеш "Японците имат един обичай Belly cutting ". Не звучи просто. И като са питали някой какво е това, и този някой като най-вероятно не е бил самурай, а от простолюдето, нормално е да им е казал презрителния и непочтителен термин. Или пък те сами са си го измислили от прости думи като корем и режа.

Ето една интересна случка от историята. Слизат бели хора на новооткрита земя и виждат някакви много странни животни, дето подскаат, а не ходят. Респективно питат първия попаднал им жител какво е това животно. Ама питат на английски и със знаци, а той им отговаря "Не разбирам". Но, не разбирам на аборигенски звучи като "кенгуру". И така животното получило име...